
Artyści
CIKADA ENSEMBLE
Cikada jest kluczowym graczem na nordyckiej scenie muzyki współczesnej od momentu powstania w 1989 roku. Artyści nie boją się podążać własną drogą, zespół nieustannie ewoluuje dzięki przenikliwemu, innowacyjnemu programowi i nieustannemu pragnieniu, aby publiczność mogła doświadczyć najlepszej muzyki naszych czasów.
W składzie zespołu od początku znajdowały się: flet, klarnet, fortepian, perkusja, kwintet smyczkowy i dyrygent. Cikada występuje na prestiżowych festiwalach, takich jak Donaueschinger Musiktage, Huddersfield Contemporary Music Festival, Klangspuren Schwaz, Sacrum Profanum.
Przez lata Cikada zamówiła i prawykonała ponad 200 utworów współczesnych czołowych kompozytorów, zarówno międzynarodowych, jak i krajowych.
HEATHER FRASCH
Heather Frasch jest kompozytorką i performerką z doświadczeniem w zakresie muzyki akustycznej i elektroakustycznej, a także interaktywnych instalacji dźwiękowych i rozwoju instrumentów cyfrowych. Poprzez tworzenie złożonych barw, wykorzystanie niestabilnych systemów notacji i elektroniki, jej prace eksplorują pojęcia kruchości i bezruchu w ramach praktyki intermedialnej sztuki dźwiękowej. Pod wpływem odcieleśnienia akusmatycznych praktyk muzycznych, bada ponowne ucieleśnienie dźwięku i intymność między ludźmi a ich technologicznymi przedmiotami.
ANNA KARPOWICZ
Flecistka. Kuratorka. Aktywistka. Laureatka Paszportu Polityki 2020 w kategorii Muzyka Poważna.
Specjalizuje się w mikro-projektach miejskich realizowanych we współpracy ze społecznościami lokalnymi. W latach 2010–2012 prowadziła autorską scenę „Lokal Na Poważnie”, w ramach działania której odbyło się 25 koncertów i zabrzmiało 20 prawykonań interpretujących fenomen Nowej Warszawy.
W 2013 roku założyła kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble i kieruje jej pracami, realizując koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku, a także angażując się w inicjatywy improwizatorskie i edukacyjne.
DARIUSZ MAZUROWSKI
Dariusz Mazurowski to polski kompozytor muzyki elektroakustycznej, producent i wykonawca urodzony i mieszkający w Gdańsku.
W swoich utworach łączy tradycyjne instrumenty analogowe z dźwiękowym potencjałem technologii cyfrowej i komputerów, czyli dźwięki elektroniczne/syntetyzowane z przetworzonymi nagraniami mikrofonowymi (dźwięki konkretne) i samplami. Podczas solowych koncertów często łączy utrwalone media z wydobytymi „partiami”, które następnie wykonuje (czasem improwizuje) na żywych urządzeniach elektronicznych.
Mazurowski działa również jako artysta wizualny (grafika, rysunek, fotografia i wideo) oraz publicysta (publikuje teksty poświęcone głównie muzyce współczesnej.
NEOQUARTET
NeoQuartet to kwartet smyczkowy złożony z absolwentów Akademii Muzycznej w Gdańsku, Warszawie i Lucernie. To jeden z najciekawszych i najbardziej dynamicznych zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie. Zespół jest laureatem prestiżowej Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2018. Był także nominowany do szeregu innych nagród (Sztorm Roku, Fryderyki). Grupa ma na swoim koncie dziesięć płyt wydanych dla polskich, niemieckich, greckich i amerykańskich wytwórni. Od 2017 roku NeoQuartet poszerzył swoje instrumentarium o elektryczne instrumenty, syntezatory i loopery. Projekt Neo Electric Quartet to wyjątkowe zjawisko na światowej scenie muzyki nowej.
OSLO STRING QUARTET
Oslo String Quartet (OSQ) powstał w 1991 roku i jest jednym z najbardziej cenionych zespołów kameralnych w Skandynawii. W 1994 roku zaistniał na arenie międzynarodowej po dotarciu do finału Międzynarodowego Konkursu Smyczkowego w Londynie.
Oprócz regularnej obecności na wszystkich najważniejszych festiwalach i cyklach muzyki kameralnej w Norwegii i Skandynawii, OSQ koncertuje w Europie i Ameryce.
Kontakt z szeroką publicznością zawsze był niezwykle cenny dla Oslo String Quartet. Szkolne koncerty, mini-festiwale i produkcje wideo ze specjalnie dostosowanymi programami i tematami są od trzech dekad istotną częścią ich działalności.
OSQ gra na instrumentach wypożyczonych przez Fundację Dextra Musica.
PARALLAX
Parallax posiada otwarte podejście do improwizacji i czerpie w swojej muzyce z szerokiego wachlarza wpływów – jazzu, folku, elektroakustyki, minimalizmu i hałasu.
Muzyka Parallax nie należy do konkretnej „szkoły” improwizacji, a zamiast tego jest mieszanką muzycznych preferencji i wpływów poszczególnych członków zespołu, z silnym naciskiem na wzajemne oddziaływanie i słuchanie. Artyści stworzyli tworzyli własne, unikalne podejście do improwizacji, które czerpie z szeregu wpływów, od azjatyckiej muzyki ludowej po tradycyjny jazz i abstrakcyjne pejzaże dźwiękowe. Nacisk na wzajemne oddziaływanie nadaje muzyce silne poczucie formy i kierunku, a rezultat jest często postrzegany jako dzieło skomponowane.
TROND REINHOLDTSEN
Trond Reinholdsten, ur. 1972 w Oslo, absolwent Norweskiej Akademii Muzycznej. Jego pierwsze utwory cechowała modernistyczna złożoność w stylu niemieckim. Występował też jako śpiewak z zespołem muzyki dawnej Nordic Voices. Potem jego muzyka zaczęła rozwijać się w stronę ekstremalnej performatyki: czysta muzyka została połączona z rozmaitymi pozamuzycznymi formami ekspresji, jak eseistyczne wstawki, filmowanie na żywo, a także z elementami w rodzaju faktów statystycznych; utwory te nazwał oprami. Jego oryginalne performanse były pokazywane m.in. na Huddersfield Contemporary Music Festival czy Donaueschinger Musiktage. Założył gazetę muzyczną „Parergon”. Współpracuje z zespołami asamisimasa (Oslo) i Plus-Minus (Londyn), a także pianistą Markiem Knoopem (Londyn). W dziedzinie teatru jego artystycznymi partnerami są Vegard Vinge i Ida Müller (Volksbühne Berlin).
JENNIFER TORRENCE
Jennifer Torrence to perkusistka z Oslo, performerka, badaczka sztuki, improwizatorka, artystka współpracująca, kuratorka, nauczycielka – specjalizująca się w muzyce współczesnej. Jej praktyka opiera się na pracy zespołowej, performatywnej i multimedialnej. Artystka w swojej twórczości bada takie tematy, jak ciało, hałas, niepewność, queer i wspólne tworzenie. Występowała w różnych obsadach w dwudziestu czterech krajach na czterech kontynentach. Obecnie jest członkiem tria Pinquins oraz badaczem artystycznym i nauczycielem perkusji w Norweskiej Akademii Muzycznej.
Bilety i karnety/Tickets and passes:

