Artyści

HELSINKI CHAMBER CHOIR

Helsiński Chór Kameralny (Helsingin kamarikuoro) to profesjonalny chór założony w 1962 roku jako Chór Kameralny Fińskiego Radia, a obecną nazwę przyjął w 2005 roku.

Chociaż jego bogaty repertuar obejmuje muzykę od renesansu po współczesność, Helsiński Chór Kameralny jest szczególnie ceniony za pracę z nową muzyką. Chór regularnie zamawia nowe utwory, a od 2005 roku ma na swoim koncie ponad 80 prawykonań światowych w sezonach oraz ponad 30 prawykonań fińskich.

Chór pojawia się często na festiwalach w Finlandii i za granicą oraz współpracuje z orkiestrami symfonicznymi, zespołami instrumentów historycznych i zespołami muzyki współczesnej. Jej koncerty są regularnie transmitowane w ogólnopolskim radiu i telewizji, pojawił się także w produkcjach dla stacji Arte i Europejskiej Unii Radiofonii i Telewizji, m.in. z Vigilia Einojuhaniego Rautavaary w 2013 roku.

Helsiński Chór Kameralny jest członkiem Tenso, europejskiej sieci profesjonalnych chórów kameralnych. Ostatnie tournée zaprowadziło chór do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch, Belgii, Rosji i całej Skandynawii.

Chór regularnie nagrywa m.in. dla BIS Records. Nagranie Graffiti Magnusa Lindberga (z Orkiestrą Symfoniczną Radia Fińskiego i Sakari Oramo) zostało nominowane do nagrody Grammy w kategorii muzyka współczesna w 2010 roku. Northlands z muzyką Matthew Whittalla było Płytą Roku 2017 Fińskiej Telewizji. jako Fiński Radiowy Chór Kameralny grupa nagrała kilka płyt dla wytwórni Ondine, w tym komplet utworów Rautavaary na chór mieszany a cappella.

Od 2007 roku profesor Nils Schweckendiek jest dyrektorem artystycznym Helsińskiego Chóru Kameralnego. W ostatnich latach chór współpracował również z gościnnymi dyrygentami, takimi jak Rinaldo Alessandrini, Anne Azéma, Tim Brown, Aapo Häkkinen, Pasi Hyökki, Fredrik Malmberg, Andrew Parrott, Kaspars Putniņš, Rachid Safir, Ralf Sochaczewsky, Eric-Olof Söderström i James Wood. Chór współpracował również z takimi dyrygentami jak Olari Elts, Oliver Knussen, Hannu Lintu, Jan Söderblom, Andres Mustonen ja Sakari Oramo.

Głównymi dyrygentami Chóru Kameralnego Radia Fińskiego byli Harald Andersén, Kaj-Erik Gustafsson, Ilmo Riihimäki, Eric-Olof Söderström i Timo Nuoranne. Pierwszym dyrektorem artystycznym Helsińskiego Chóru Kameralnego był kompozytor Kimmo Hakola.

SVEN HELBIG

Sven Helbig komponuje na chór, orkiestrę i muzykę kameralną. Łączy klasyczne techniki kompozytorskie z głęboką znajomością elektronicznej syntezy dźwięku oraz umiejętnościami gry na różnych instrumentach muzycznych.

Sven zakochał się w muzyce jako dziecko dzięki swoim własnym radioodbiornikom, winylom niektórych rodziców i miejscowym orkiestrom dętym w swoim małym, rodzinnym mieście Eisenhüttenstadt w NRD. Elektroniczne bricolage było jego pierwszą pasją i pozostało elementem twórczym w późniejszej muzyce orkiestrowej i chóralnej Svena.

Zaczął uczyć się gry na klarnecie i gitarze, później zajął się perkusją.

Uznany debiutancki album kompozytora samouka Pocket Symphonies został wydany nakładem wytwórni Deutsche Grammophon.

Przez ostatnie lata koncerty Svena inspirowały publiczność Barbican Centre London, Alexandrinsky Theatre St. Petersburg, Bolszoj Opera Minsk, Manchester Cathedral, Reina Sofia Madrid, Volksbühne Berlin, Elbphilharmonie Hamburg, a także Radio Hall Mihail Jora Bucharest.

Prace Svena wystawiali tak uznani artyści jak BBC Singers, Fauré Quartett, wiolonczelista Jan Vogler, chór Opery Bolszoj i dyrygent Kristjan Järvi.

Na scenie Sven wraz z zespołami wykonuje live-electronics i perkusję.

Sven jest wieloletnim współpracownikiem industrialno-metalowego zespołu Rammstein i ikon brytyjskiego popu Pet Shop Boys. Zorganizował ich balet „Najbardziej niesamowita rzecz”, którego premiera odbyła się w Sadler’s Wells w Londynie, a także „Człowiek z przyszłości”, którego premiera odbyła się w Royal Albert Hall w Londynie.

Od 2017 roku Sven prowadzi cotygodniową audycję radiową Schöne Töne w berlińskim Radio 1, świętującą historię muzyki i współczesnych artystów.

KATARZYNA HOŁDYS

Katarzyna Hołdys – artystka sztuk wizualnych urodzona w Gdańsku w 1980 roku.

Wystawy: 2017 „Sztuka w przestrzeni prywatnej, 2018 „Postrzeganie czasu” (jako kuratorka); 2019 „Podzielone”, 2020 „Zabawy i fanaberie”, „Brama nr 2” (wystawa zbiorowa), „Dotknij kobiecej sztuki” z Katarzyną Wolską.

Performens i heppening: 2019 „Trzeba to coś złapać i ogolić na łyso”; 2020 „Więcej krwi?”, „Szymek Pokazywacz szuka nowego śmietnika”; 2021 „Jestem w systemie”.

Jedna z bohaterów filmu dokumentalnego pt „Tożsamość” (premiera Kraków 2022) w reżyserii Konrada Królikowskiego.

Instalacja „Tryptyk solidarnościowy” w Zbiorach Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.

Projekt „Philodolorosia patosoria” powstały w ramach Studia Mistrzyni BWA Wrocław kosztował autorkę dwa lata inwigilacji i zastraszania ze strony nieżyczliwych osób.

HORNET QUARTET

Założony w 2012 roku, obecnie jest jednym z najprężniej działających zespołów blaszanych w Polsce. Zespół charakteryzuje szerokie i jednolite brzmienie. Gabriel Czopka, Michał Szczerba, Łukasz Łacny i Piotr Kowalski, soliści czołowych orkiestr symfonicznych w Polsce, aktywnie biorą udział w popularyzacji waltorni w Polsce.

W 2017 roku zdobyli pierwszą nagrodę na konkursie kwartetów waltorniowych podczas International Horn Symposium w Natal w Brazylii.

W 2015 roku zdobyli Srebrny Medal podczas 7. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego dla Solistów i kameralistów SVIREL w Słowenii.

Koncertowali podczas International Horn Symposium w Gandawie w Belgii z towarzyszeniem Royal Symphonic Band of the Belgian Guides, a także na Festiwalu Solidarity of Arts w Gdańsku, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu i innych ośrodkach kultury. Występowali na festiwalach muzyki kameralnej w Polsce i za granicą.

Współpracują z kompozytorem i wieloletnim waltornistą Sydney Symphony Orchestra Kazem Machalą, a także Pawłem Pudło i Jankiem Stokłosą, który dedykował zespołowi trzy kompozycje. Koncertują w powiększonym składzie, zapraszając do udziału wybitnych artystów takich jak Kerry Turner i Kristina Mascher.

Wspólnie z Pawłem Pudło byli organizatorami międzynarodowej platformy edukacyjno– muzycznej WarHorns. Jest to połączenie wykładu historycznego z koncertem na 10 waltorni, napisanym w hołdzie ofiar II Wojny Światowej. Do udziału w projekcie zapraszani byli znakomici waltorniści: Stefan de Leval Jezierski (BerlinerPhilharmoniker), Luca Benucci (Florence Opera), David Bonet Piris (Orquestra Sinfonica de Barcelona), Alexandru Afanasiev (Mariinsky Theatre Sankt Petersburg), Grzegorz Curyła (Malaysian Philharmonic Orchestra).

Hornet Quartet jest zespołem rezydującym przy CORNO Brass Music Festival w Zielonej Górze, największym festiwalu muzyki blaszanej w Polsce.

Repertuar zespołu obejmuje głównie klasyczną muzykę współczesną, rozrywkową oraz filmową. Prezentują kompozycje polskich kompozytorów XX i XXI wieku. Najczęściej wykonują utwory komponowane oryginalnie na kwartet waltorniowy.

W czerwcu 2018 roku zespół nagrał swoja pierwszą płytę w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

FILIP IGNATOWICZ

Artysta niezwykle wszechstronny, który tworzy performensy, instalacje artystyczne, obrazy, prowadzi kanał na YouTube oraz kręci i reżyseruje filmy. Z festiwalem NeoArte współpracuje od 5 lat, współtworząc jego stronę wizualną, jednocześnie rozszerzając kontekst postrzegania muzyki XXI wieku. Podczas 11 edycji wraz z Retrogression Ensemble będzie przeinterpretowywał najnowszą muzykę koreańską oraz zaprezentuje najnowszy odcinek video performance – artUNBOXING.

KWARTLUDIUM

Zespół Kwartludium powstał w 2002 roku, współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Piotr Nowicki (fortepian), Michał Górczyński (klarnet, karnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne). Zespół od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład instrumentalny. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich
i światowych. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne
i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej, jak również liczne autorskie projekty muzyczne.

Zespół występował w Stanach Zjednoczonych, Australii, Chinach, Korei Pd., Wielkiej Brytanii, Włoszech, Portugalii, Belgii, Holandii, Niemczech, Danii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Litwie, Łotwie, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Gruzji, Rosji i Turcji. Muzycy koncertowali m.in. na Festiwalu Warszawska Jesień, Unsound w Nowym Jorku, Beijing Modern Festival, Daegu Contemporary Music Festival, Ensemble Europa w Kolonii, Musica Viva w Lizbonie, Klang w Kopenhadze, Loop Festival w Brukseli, Nuove Musiche Festival
w Palermo, Kontrasty we Lwowie, na Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody
w Lublinie, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Musica Moderna w Łodzi, Sacrum Profanum i Audio-Art w Krakowie, Ad Libitum
w Warszawie, Festiwalu Dni Muzyki Nowej w Gdańsku.

Zespół występował w roli solistów z Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NFM Leopoldinum we Wrocławiu, Berg Orchestra w Pradze. Kwartludium posiada w swoim dorobku artystycznym liczne nagrania płytowe zrealizowane dla takich wydawnictw fonograficznych jak m.in. DUX, Touch i Requiem Records. W 2009 roku zespół wziął udział w prestiżowym europejskim projekcie „Re:New Music” propagującym wyróżnionych kompozytorów europejskich. W 2012 roku muzyków ponownie zaproszono do kolejnej edycji programu pod nazwą New Music: New Audiences, w ramach kontynuacji projektu Re: New Music. W 2007 roku zespół Kwartludium został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
W 2022 roku muzycy uhonorowani zostali nagrodą Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego z okazji jubileuszu 20-lecia działalności artystycznej.

LITTLE GIANT CHINESE CHAMBER ORCHESTRA

Little Giant Chinese Chamber Orchestra („LGCCO”) została założona w 2000 roku przez jej dyrektora artystycznego/dyrygenta Chih-Sheng Chen. Uznany za biegłość techniczną i artystyczną, LGCCO tchnie nowe życie w formę sztuki, która ma starożytne korzenie. Obecnie oferuje około sześćdziesięciu koncertów rocznie, prezentując zarówno pełną ponad 100-osobową orkiestrę i mniejsze zespoły kameralne, jak i szeroko zakrojone projekty interdyscyplinarne z pogranicza teatru i multimediów. LGCCO wprowadza tysiące młodych odbiorców do muzyki chińskiej poprzez programy edukacyjne. Orkiestra oncertowała w Europie, Azji i obu Amerykach oraz współpracowała z wieloma międzynarodowymi solistami i zespołami, w tym z amsterdamskim Nieuw Ensemble (2014) i kanadyjskim Turning Point Ensemble (2018). Zamówiła i dokonała prawykonań utworów kompozytorów chińskich, singapurskich, holenderskich, koreańskich, meksykańskich, amerykańskich, kanadyjskich i fińskich.

LUTOSAIR QUINTET

klasyczny kwintet dęty, zespół Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

Jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów instrumentów dętych. Występował na najważniejszych polskich festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Muzyka na Szczytach, Poznańska Wiosna Muzyczna, Jazztopad, Gorczycki Festiwal, Szalone Dni Muzyki, a także koncertował w Anglii, Niemczech, Egipcie i w Danii.

W swoim wciąż poszerzanym repertuarze ma m.in. muzykę najnowszą – po raz pierwszy w Polsce zaprezentował szereg mniej znanych
utworów należących do literatury światowej oraz wziął udział w prawykonaniach dzieł wielu polskich kompozytorów, w tym Nikoli Kołodziejczyka, Wojtka Blecharza, Pawła Hendricha, Paula Preussera, Nikolet Burzyńskiej, Miłosza Wośki, Mikołaja Majkusiaka, Marcina Stańczyka czy Rafała Augustyna.

Wraz z wybitnym jazzmanem Waynem Shorterem oraz jego kwartetem wystąpił podczas Jazztopad
i London Jazz Festival, wykonując The Unfolding – utwór specjalnie napisany przez artystę na tę okazję. Kwintet współpracował także ze wspaniałymi polskimi muzykami: Piotrem Sałajczykiem, Bartłomiejem Dusiem, Rafałem Łucem, Maciejem Frąckiewiczem i z Lutosławski Quartet.
Dyskografia zespołu obejmuje kilka albumów, na których znalazła się muzyka XX i XXI wieku.
Wykonywany przez LutosAir Quintet utwór Alevi Dedeler Rakı Masasında Fazıla Saya był główną inspiracją do stworzenia krótkiego filmu muzycznego Neither Peace nor Quietness (2018) w reżyserii Zbigniewa Bodzka i Michała Dawidowicza, wielokrotnie nagradzanego na międzynarodowych festiwalach filmowych.

W ostatnim czasie muzycy kwintetu angażują się w popularyzację muzyki, grając koncerty w domach pomocy społecznej, szpitalach, hospicjach i zakładach karnych. W ten sposób pragną dotrzeć do osób, które mają ograniczoną możliwość – albo są jej zupełnie pozbawione – przyjścia na koncert w przestrzeni publicznej.
LutosAir Quintet powstał w 2013 roku i jest jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

NEOQUARTET

kwartet smyczkowy złożony z absolwentów Akademii Muzycznych w Gdańsku, Warszawie i Lucernie. NeoQuartet jest jednym z najciekawszych i najprężniej działających zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie. Zespół jest laureatem prestiżowej Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2018. Był również nominowany do szeregu innych nagród (Sztorm Roku, Fryderyki). Grupa ma na koncie dziesięć płyt CD wydanych dla polskich, niemieckich, greckich i amerykańskich wytwórni. Od 2017 roku NeoQuartet poszerzył swoje instrumentarium o elektryczne instrumenty smyczkowe midi, syntezatory oraz loopery. Projekt Neo Electric Quartet jest unikatowym zjawiskiem na światowej scenie muzyki nowej.
NeoQuartet koncertuje w Polsce, jak i poza jej granicami (Ukraina, Szwajcaria, Rosja, Włochy, Litwa, Francja, Chiny, Finlandia, Estonia, Niemcy, Dania, Szwecja, Słowacja, Korea Południowa, Japonia, USA – Carnegie Hall). Ma na swoim koncie udział w takich festiwalach jak: Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic, Ukrainian Biennale of New Music, Festiwal im. J. Waldorfa w Radziejowicach, Dni Muzyki Nowej , Musica Electronica Nova, Festiwal Kontrasty (Lwów), Another Space Festival, (Moskwa), Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna, Beijing Moderne, ASEAN Music Week, Shanghai New Music Week, Randfestspiele – Berlin, Autumn Fest Festival – Tallin, ReMusik – Sankt Petersburg, Afekt festival – Tartu, Daegu International Contemporary Festival, Klang Festival – Kopenhaga i inne.

PAWEŁ NOWICKI

Ukończył Szkołę Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, Akademię Muzyczną w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Grzegorza Jurczyka (dyplom z wyróżnieniem) oraz Konserwatorium Muzyczne w Strasburgu w klasie Emmanuela Sejourne’a. Jest laureatem międzynarodowych konkursów muzyki współczesnej: Gaudeamus w Rotterdamie 1999 i Clarment-Ferrand 1999.

Od 2002 roku współtworzy zespół muzyki współczesnej Kwartludium, który na stałe wpisał się do kalendarza koncertowego najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Polsce i za granicą, m.in. Warszawska Jesień, Festiwal Radia WDR w Kolonii, Unsound Festival w Nowym Jorku, Nuove Musische Festiwal w Teatro Massimo w Palermo, występ w Southbank Centre Royal Festival Hall w Londynie, Festiwale Muzyki Współczesnej w Daegu, Korea Południowa. W 2019 roku zespół Kwartludium koncertował w Chinach, dokonując licznych prawykonań utworów kompozytorów chińskich oraz prezentując dorobek Polscy kompozytorzy, m.in. Tadeusz Wielecki i Wojciech Ziemowit Zych. Paweł Nowicki jest wiceprezesem Fundacji Muzyki Nowej Kwartludium działającej na rzecz promocji muzyki współczesnej w Polsce i za granicą.

Zespół dokonał prawykonań utworów z programów ministerialnych i ratuszowych wielu polskich kompozytorów, m.in. Jana Duszyńskiego, Teoniki Rożynek, Rafała Ryterskiego, Pawła Hendricha, Tadeusza Wieleckiego, Artura Zagajewskiego.

Wraz z zespołem muzyk nagrał pięć albumów studyjnych. Ostatni nagrany z artystą dźwięku elektronicznego Michałem Jacaszkiem. „Catalog des arbes” wydany przez brytyjską wytwórnię Touch, jako pierwsza polska produkcja, pojawia się w katalogu wytwórni.

Od 2003 roku artysta współpracuje z festiwalem Warszawska Jesień, dokonując licznych prawykonań utworów solowych i kameralnych. Najważniejsza to premiera kompozycji Pawła Szymańskiego na wibrafon i kwartet smyczkowy pt. Komora nr 7, „Upadły anioł” Macieja Zielińskiego na perkusję i taśmę, „Wagante” Krzysztofa Knittla dla zespołu Kwartludium i Orkiestry Polskiego Radia pod dyrekcją Daniela Gazona oraz solową partię veme w koncercie fortepianowym Zygmunta Krauzego podczas inauguracji festiwal w Filharmonii Narodowej w 2019 roku. W ramach festiwalu artysta przez dziesięć lat współtworzył coroczną polsko-niemiecką orkiestrę kameralną pod batutą Ruderika Bohna, wykonującą liczne sztandarowe wykonania współczesnej muzyki klasycznej.

Do szczególnych osiągnięć należy występ z warszawskim zespołem Kwadrofonik w Cornegie Hall w Nowym Jorku i Chicago Symphony Hall w ramach obchodów Roku Fryderyka Chopina 2010. Oba koncerty spotkały się z ciepłym przyjęciem zarówno ze strony krytyków, jak i publiczności.

Paweł Nowicki jest twórcą muzyki teatralnej i filmowej. Od 2008 roku artysta współpracuje z reżyserem teatralnym Markiem Brandtem. Owocem współpracy jest muzyka do spektakli teatralnych „Szaleństwo we dwoje” i „Kręgle”. Premiera spektaklu odbyła się w Tatrzańskim Atelier Agnieszka Osiecka w Sopocie. W 2012 roku artysta wraz z zespołem Kwartludium stworzył muzykę do spektaklu teatralnego „Fahrenheit”, którego premiera odbyła się w Teatrze Lalek Miniatura w Gdańsku. Muzyk od 2008 roku współpracuje z artystą muzyki elektronicznej Marcinem Dymiterem. Efektem tej współpracy jest muzyka wykonywana na żywo do filmów: „Baraka” Rona Fricka, „Światła Wielkiego Miasta” Charliego Chaplina oraz spektakl taneczny „ Infantka” Jacka Kaczmarka. W grudniu 2021 roku miała miejsce premiera spektaklu pt. ”Co u diabła” w reżyserii Michała Derlatki, do którego artysta stworzył muzykę. Premiera miała miejsce w Teatrze Miniatura w Gdańsku.

Ważne miejsce w działalności artystycznej muzyka zajmuje wieloletnia współpraca z trójmiejską formacją rockową Kobiety, z którą artysta wydał 4 płyty studyjne oraz album koncertowy.

Działalność pedagogiczna wpisuje się w twórczość muzyka – w styczniu 2016 roku Paweł Nowicki wraz z zespołem Kwartludium poprowadził dwa koncerty w Australii, prowadząc jednocześnie warsztaty muzyki współczesnej z uczniami szkół podstawowych i gimnazjów w mieście Canberra. Od 2003 roku Paweł Nowicki prowadzi zajęcia muzyczne w placówkach oświatowych miasta Gdańska jako nauczyciel dyplomowany. W październiku 2018 roku artysta otrzymał tytuł Nauczyciela Roku w ogólnopolskim konkursie na najlepszą lekcję muzyki polskiej organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Paweł Nowicki prowadził warsztaty perkusyjne w kraju i za granicą. Najważniejsze z nich to warsztaty dla uczniów szkoły muzycznej w Luksemburgu oraz prowadzenie klasy wibrafonu podczas Międzynarodowych Warsztatów Perkusyjnych w Koszalinie.

W 2016 roku muzyk był kuratorem Międzynarodowego Festiwalu Dni Nowej Muzyki w Gdańsku.

W październiku 2018 roku ukazała się płyta kompozytora Paweł Nowicki 3City Ensemble. Projekt powstał dzięki Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska, Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Stypendium Stowarzyszenia Artystów Stoart i Zaiks.

W 2020 roku Paweł Nowicki obronił pracę doktorską w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Temat rozprawy doktorskiej to „Zagadnienia wykonawcze wybranych utworów wibrafonowych przełomu XX i XXI wieku”.

RETROGRESSION ENSEMBLE

Retrogression Ensemble to zespół zrzeszający studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Gdańsku. Repertuarowo zespół ukierunkowany jest na wykonawstwo muzyki XXI w. W skład zespołu wchodzą:

Krystyna Dulemba – skrzypce

Jakub Piwowarski – skrzypce 

Patryk Pyrzycki – altówka

Jakub Grzelachowski – wiolonczela

Igor Torbicki – fortepian

Szymon Wieczorek – klarnet

DAGNA SADKOWSKA

Skrzypaczka, edukatorka muzyczna. Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie skrzypiec prof.Krzysztofa Bąkowskiego. Współtwórczyni i członek zespołu Kwartludium. Solistka i kameralistka.  Ma w swoim dorobku liczne wykonania i prawykonania dzieł współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych m.in..: Magdaleny Długosz, Krzysztofa Knittla, Wojciecha Ziemowita Zycha, Aleksandry Gryki, Laurenca Mossa, Salvatore Sciarino, Bernarda Cavana, Toshio Hosokawa, Aleksandra Lasonia i innych.

Dagna Sadkowska koncertowała na festiwalach takich, jak: ” Festiwal Prawykonań” w Katowicach,

Warszawska Jesień” , ”JazFestiwal Muzyki Improwizowanej” w  Katowicach, ”Muzyczny Sejsmograf III”, ”Laboratorium Muzyki Współczesnej”, ”Latająca Akademia Muzyki Współczesnej”, ”Nowe Gdańskie Brzmienia”, ”Ad Libitum”, ” Audio Art”  „Musica Polonica Nova” i inne w kraju i zagranicą.

Od kilku lat działa także aktywnie na scenie muzyki improwizowanej. W ramach projektu „plain music” wystepowała z takimi wykonawcami jak: John Edwards, Le Quaninh, John Tilbury, Axel Dorner, Thomas Lahn, DJLenar i inni.

Uczestniczka organizowanych przez Instytut Adama Mickiewicza warsztatów i koncertów polsko japońskich w Tokio i Osace. Jest stypendystką programu stypendialnego Miasta Stołecznego Warszawy tworząc podręcznik „Małe muzyczne impro sceny”.

Przez 4 lata była koordynatorką i supervisorem w europejskim projekcie New:aud.

Dagna Sadkowska od 25 lat działa aktywnie jako pedagog muzyczny. Jest autorką „Internetowego zbioru zadań do muzyki współczesnej” który powstał dzięki środkom finansowym stypenium Miasta Stołecznego Warszawa. Stworzyła autorski program zajęć muzykoterapeutycznych. Dagna Sadkowska od wielu lat prowadzi warsztaty twórcze dla dzieci i młodzieży (Muzeum Literatury, Dom Pracy Twórczej w Wigrach, Instytut Teatralny, Filharmonia Świętokrzyska, Mała Warszawska Jesień,Teatr Guliwer, NIFC) wykorzystując zarówno wieloletnie doświadczenie pracy z młodzieżą szkolną jak i praktykę muzyka kameralisty i solisty. Jest autorką i współtwórczynią projektu „ Muzyczne Obrazy w Zachęcie” dla uczniów gimnazjum, który realizowany był we współpracy z Narodową Galerią Sztuki Zachęta i Gimnazjum Przymierza Rodzin nr 2 w Warszawie oraz „Muzycznego Drzewnika” powstającego we współpracy z Łazienkami Królewskimi.Jest autorką projektu muzyczno – teatralnego „Muzykotwory” i cyklu „Mała dzika klasyka”, który powstał we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie. Współzałożycielka i kierowniczka muzyczna MONT-Młodej Orkiestry Nowego Teatru. Laureatka 1 miejsca Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej za projekt MONT. Autorka i prowadząca programu muzykoterapeutycznego dla dzieci do 2 roku życia realizowanego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Pomysłodawczyni i od 2016 roku kuratorka Warszawskiej Jesieni Klubowo.

MAŁGORZATA WALENTYNOWICZ

Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku,  Hochschule für Musik Theater und Medien w Hanowerze, a także Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, gdzie z wyróżnieniem ukończyła studia w zakresie interpretacji muzyki współczesnej.

Laureatka I Nagrody 37. edycji Gaudeamus Interpreters Competition w Amsterdamie i I Nagrody w konkursie The Yvar Mikhashoff Trust for New Music w Buffalo (NY, USA). Otrzymała także nagrodę Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt za doskonałość interpretacji. 

Nominowana do Classical:NEXT Innovation Award 2017 w Rotterdamie.

Często i chętnie wykonuje utwory wykorzystujące elektronikę, samplery i multimedia, jak również kompozycje z elementami teatru muzycznego i sztuki perfomance. Koncertuje solo, z orkiestrami oraz z zespołami kameralnymi – jest pianistką w zespole Ensemble Garage z Kolonii oraz New European Ensemble z Hagi.

Występowała w wielu krajach podczas najbardziej cenionych festiwali muzyki współczesnej m.in. na festiwalu Warszawska Jesień, Ultraschall i MaerzMusik w Berlinie, Acht Brücken w Kolonii, Klangspuren w Innsbrucku, Rainy Days w Luxemburgu, Musica Strasbourg, Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt, SPOR w Aahrus, KLANG, ISCM World New Music Days, Huddersfield Contemporary Music Festival, Musica Electronica Nova i Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Sacrum Profanum, Poznańska Wiosna Muzyczna, Tzlil Meudcan w Tel Aviwie. 

Wystąpiła w USA na zaproszenie Harvard University USA (zaproszenie Harvard Group for New Music), a także na zaproszenie uniwersytetów w Miami, UNT North Texas, Illinois i Urbana Champagne.
Jako solistka współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestą Radiową Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Muzyki Nowej, Illinois Modern Ensemble i Ensemble Neofonia.
Dokonała nagrań dla wytwórni WERGO, DUX, Genuin (płyta otrzymała w 2017 roku nagrodę niemieckich krytyków muzycznych), Bôłt Records oraz polskich i niemieckich rozgłośni radiowych.

Była stypendystką Rządu Republiki Francuskiej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie oraz Alfred Toepfer Stiftung z Hamburga.

ANDRZEJ WOJCIECHOWSKI

Jest  absolwentem  Państwowej  Akademii Muzycznej  im.  Stanisława  Moniuszki  w  Gdańsku  w  klasie  klarnetu prof.  Bogdana  Ocieszaka  (dyplom  z  wyróżnieniem).  Brał  udział  w licznych  kursach  mistrzowskich  prowadzonych  przez  takie osobowości  jak:  Andrew  Marriner, Wolfgang  Meyer, Jean-Marc  Fessard,  Walter Vitek,  Mieczysław  Stachura,  Brenno  Ambrosini,  Joseph  Fuster, Nicolas  Baldeyrou,  Florent Héau,  Antonio  Saiote,  Alessandro Travaglini.  W  latach  2002-2003  studiował  w klasie  mistrzowskiej  Joan  Enric Lluna  pod  egidą  hiszpańskiego Conservatori Superior  De  Musica  w  Castello. 

Był  dwukrotnym  stypendystą  Ministra  Kultury  oraz Ministra  Kultury  i Dziedzictwa  Narodowego za  wybitne  osiągnięcia  muzyczne.

Jako solista i kameralista  koncertował  w  krajach Ameryki północnej, Afryki i Azji oraz w większości krajów Europy. 

Jako solista występował  pod batutą  m. in.  Łukasza  Borowicza, Wojciecha  Rajskiego, Georgea Tchitchinadze, Roberta  Kabary, Vittorio Parisi, Georga  Maisa, Massimiliano Caldi, Dawida  Runtza, Wiesława  Kwaśnego, Rodrigo Tomillo, Giulio Magnaniego, Jana  Jakuba  Bokuna, Janusza  Przybylskiego, Piotra  Staniszewskiego.

W  grudniu 2017 roku uzyskał  tytuł  doktora  habilitowanego nauk  muzycznych. Obecnie  jest  zatrudniony  w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w  Gdańsku. Pierwszy  klarnecista   Polskiej  Filharmonii  Bałtyckiej  im.  F. Chopina  w  Gdańsku. 

Stale  współpracuje  z  Polską  Filharmonią  Kameralną  Sopot.

Do najważniejszych  osiągnięć  może  zaliczyć  brawurowe  wykonanie  Concerto per  clarinetto Krzysztofa Pendereckiego w  obecności samego Mistrza.

Jest  członkiem  Polskiego Zespołu Basethornowego – unikatowego kwintetu, złożonego z wykładowców najważniejszych  uczelni muzycznych  w  Polsce. Współtworzy  również  Gdańskie  Trio Stroikowe.  Prowadzi z  nimi ożywioną  działalność artystyczną, koncertując  w  Polsce  i Europie, dokonując  przy  tym  wielu nagrań  płytowych.  Lider okołojazzowej formacji Baltic Quasideon Group, skupionej wokół prowadzonej przez niego agencji artystycznej Baltic Gramophone.

W  2016 roku nakładem  renomowanej wytwórni płytowej DUX ukazał  się  pierwszy  solowy  album  artysty  „A Tribute  to Benny  Goodman”, zawierający  pierwsze  polskie  nagranie Concerto for  clarinet  and string  orchestra  Aarona  Coplanda  oraz kompozycji dedykowanych  artyście: Clarinet  Concerto Beniamina Baczewskiego i Suity  From  the  cursed forest   Artura  Guzy.

Obecnie jest profesorem akademickim klasy klarnetu w Akademii Muzycznej im. Moniuszki w Gdańsku.  Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Pion (ki) Kultury „Black Vinyl Classics”. Współorganizator Międzynarodowego Festiwalu „Gdańskie Dni Klarnetu”, a od września 2020 kierownik Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Andrzej Wojciechowski gra na instrumentach Backun Lumiere.

SŁAWOMIR WOJCIECHOWSKI

Ukończył Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie teorii muzyki i nowych mediów u Matthiasa Hermanna (1998-2002) oraz kompozycji w klasie Marka Stroppy (2000-2004). Wcześniej przez dwa lata (1995-97) studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Umiejętności doskonalił na kursach i seminariach muzycznych prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Briana Ferneyhougha, Karlheinza Stockhausena, Klausa Hubera, Louisa Andriessena, Pawła Szymańskiego i Irvina Ardittiego. 

Jego utwory wykonywane były na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, we Włoszech, na Ukrainie i w Turcji, przez takie zespoły, jak Radio Sinfonieorchester Stuttgart pod dyrekcją Manfreda Trojahna, Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Szymona Bywalca, a także przez zespoły kameralne: Zementwerk, Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Orkiestrę Muzyki Nowej, Smash Ensemble, Lux:nm, Plus-Minus Ensemble, KammerensembleN, Kwartet Śląski, NeoQuartet oraz m.in. przez Mika Svobodę, Wernera Taube i Wu Weia.

W 2007 współorganizował Festiwal „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. Publikował teksty m.in. w „Ruchu Muzycznym” i „Glissandzie”, współpracuje też z Polskim Radiem. Pracuje jako wykładowca w Studiu Muzyki Elektronicznej na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.

PAWEŁ ZAGAŃCZYK

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka (dyplom z wyróżnieniem).

Laureat wielu konkursów akordeonowych. Koncertuje w Polsce i Europie. Jako solista występował z wieloma orkiestrami. Repertuar Pawła Zagańczyka stanowią zamówione i prawykonane przez niego kompozycje. Dla Zagańczyka pisali m.in.: Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Edward Sielicki, Dariusz Mazurowski, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Stäbler, Marek Czerniewicz czy Maciej Zimka. Działania artystyczne na pograniczu różnych stylistyk i gatunków muzycznych są wizytówką Pawła Zagańczyka. Nagrał cztery solowe albumy z muzyką współczesną: Tango (2014), Globulus (2018), Fall of Icarus (2019), Impressions (2022) oraz wiele płyt kameralnych. W kręgu jego zainteresowań jest muzyka improwizowana, nowe kompozycje czy eksperymenty ukazujące szerokie spektrum możliwości akordeonu.  

Bilety i karnety/Tickets and passes:

Bilety i karnety są do kupienia poprzez platformę Interticket oraz na 30 minut przed koncertami.
KUPUJĄC BILETY PRZEZ INTERNET - OSZCZĘDZASZ 20%!

dzień

1, 2, 3,4

40 zł

normalny

dzień

1, 2, 3,4

25 zł

ulgowy

dzień

5

80 zł

normalny

dzień

5

50 zł

ulgowy

karnet

5 dni

165 zł

normalny

karnet

5 dni

110 zł

ulgowy