CONTEMPORÁNEA – LIVE ELECTRONICS DENMARK – Storm Wave

Sturmwelle to 47-minutowy utwór na klarnet (Bb, G, Bas), wideo i elektronikę na żywo (MaxMSP). Występ obejmuje dziewięć części, z których każda zawiera fragmenty tekstu, które odzwierciedlają kluczowe momenty ballady Goethego Der Zauberlehrling (Uczeń czarnoksiężnika), w tym:
SILENT: Stary czarnoksiężnik w końcu odszedł!
ENCHANTING: Płyń, płyń na wiele odległości, aby w tym celu woda wylała się i z obfitym, pełnym przypływem wylała się do wanny.
LIGHTNING: A teraz chodź, stara miotło! Teraz spełnij moją wolę! Ach, zauważam to! Biada! Biada! Zapomniałem słowa!
CLEAVE: Złapię cię, przytrzymam cię, a stare drewno szybko rozłupuje się ostrym toporem.
BREATH: Coraz bardziej mokro robi się w holu i na schodach. Co za straszna powódź!
SHOUT: Mistrzu! Mistrzu! Usłyszcie, jak krzyczę!
INCREASING: Mistrzu, potrzeba jest wielka! Duchów, które przywołałem, nie mogę się teraz pozbyć.
THE WAVE
SUBSEQUENTLY: Ponieważ jesteście jako duchy, tylko w swoim celu stary mistrz najpierw was przywołuje.

Zainspirowany Der Zauberlehrling, Sturmwelle jest mocnym komentarzem na temat kryzysu klimatycznego, odzwierciedlającym poczucie niepowstrzymanej siły zmierzającej w kierunku chaosu i katastrofy. Narracja opowieści o niebezpiecznym flirtowaniu młodego ucznia z władzą służy jako alegoria lekkomyślnego dążenia ludzkości do kontroli nad naturą bez brania pod uwagę konsekwencji. Przekaz wiersza o cienkiej granicy między wiedzą, władzą i odpowiedzialnością jest równie aktualny dzisiaj.
Ten projekt jest wspólnym dziełem duńskiego zespołu Contemporánea, Live Electronics Denmark i hamburskiego artysty wideo Simona Janssena. Muzykę i kompozycje elektroakustyczne tworzy Ejnar Kanding (Contemporánea), a wizualizacje są dziełem Simona Janssena. Duński klarnecista i wykonawca Fritz Gerhard Berthelsen (Contemporánea) stanął na czele projektu. Projekt jest hojnie wspierany przez Duńską Fundację Sztuki, Goethe-Institut Dänemark, Fundację Williama Demanta, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, BUPL, Københavns Kommunes Musikudvalg i Fundację Sonning.

POWRÓT

Wykonawcy:
Ejnar Kanding – komponuje nową muzykę klasyczną. Znany jest z eksplorowania szerokiej gamy ekspresji muzycznych, od fizycznie rozległych po emocjonalnie statyczne lub melancholijne. Jego wyjątkowo kolorowa barwa łączy dźwięk elektroniczny i akustyczny w złożonych fakturach, cielesnej energii i delikatnej prostocie. Muzyka Kandinga to zmysłowa podróż w nieznane obszary życia wewnętrznego. Podobnie jak sala luster, jego muzyka to podróż w niejednoznaczność.
Jako przykład jego melodyjnego, tonalnego stylu wyróżnia się jego sukces streamingowy Nordic Trilogy, w tym albumy Nordic Broken, Nordic Fragments i Nordic Extraction. Bardziej abstrakcyjny styl można znaleźć w takich dziełach jak Stillstehen i Textures & Mosaics II.
Muzyka Kandinga była wykonywana w miejscach takich jak The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Kompozytor trzymał trzyletnie stypendium Danish Arts Foundation, a także liczne stypendia na prace i zlecenia kompozytorskie od międzynarodowych zespołów. Kanding studiował kompozycję i teorię muzyki w Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze (1986-96) i w Jerozolimie (1994/95).

Fritz Gerhard Berthelsen – podróż Fritza rozpoczęła się w 1984 roku, kiedy udał się na Wyspy Owcze, aby uczyć gry na klarnecie, co oznaczało początek dziewięcioletniego doświadczenia transformacyjnego obejmującego intensywne studia konserwatorskie i rozległą karierę wykonawczą na klarnecie, klarnecie basowym i jako artysty wizualnego. Rozpoczął naukę w Rogaland Music Conservatory pod okiem solowego klarnecisty Haakona Vestly’ego w oszałamiającym zachodnim regionie Norwegii, a następnie przez rok w Akademii Muzycznej w Oslo, a ostatecznie kontynuował naukę w Conservatoire de Musique de Genève w Szwajcarii.
Kluczowa współpraca z duńskim kompozytorem Ejnarem Kandingiem w 1997 r. doprowadziła do powstania Ensemble Contemporánea, Live Electronics Denmark. Ta inicjatywa płynnie integruje klasyczną muzykę partyturową z interaktywną elektroniką, promując innowacyjne podejście do treści, formatu koncertu i kontekstowej prezentacji — często w ramach wizualnych. Współpraca okazała się skuteczna w angażowaniu nowych odbiorców muzyki współczesnej.

POWRÓT

Skip to content