PROGRAM

22.10.2020

Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35

godz. 20:00

Hanna Kulenty – koncert monograficzny

Wykonawcy:

NeoQuartet, orkiestra kameralna BalticAlians, Izabela Paszkiewicz – fortepian, Paweł Zagańczyk – akordeon, Adam Roszkowski – skrzypce, Jagoda Wyrwińska – dyrygentka, Filip Ignatowicz – wizualizacje, Maciej Konopiński – reżyseria

Program:

Hanna Kulenty – E-motionsolo na akordeon
Hanna Kulenty – Kwartet smyczkowy nr 5
Hanna Kulenty – Cadenza na skrzypce i delay
Hanna Kulenty – A Third Circle na fortepian solo
Hanna Kulenty – Concerto Rosso na kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną

 

 

 

 

Monograficzny koncert patronki festiwalu, wybitnej polskiej kompozytorki Hanny Kulenty będzie spotkaniem z muzyką kameralną na najwyższym poziomie. Kompozytorka uważana jest aktualnie za jedną z najciekawszych polskich kompozytorek, a jej twórczość regularnie prezentowana jest na najlepszych europejskich festiwalach muzyki współczesnej. W programie usłyszymy solowe utwory na fortepian, akordeon, trio fortepianowe oraz słynną kompozycję na kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną – Concerto Rosso. Nad przebiegiem procesu twórczego podczas całego wydarzenia będą czuwać reżyser teatralny Maciej Konopiński oraz scenograf i artysta sztuk wizualnych Filip Ignatowicz..

 

KUP BILET

 

23.10.2020

Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego,
ul. Korzenna 33/35

Godz. 20:00

Ensemble Mosaik

Wykonawcy:

Ernst Surberg – fortepian,  Niklas Seidl – wiolonczela, Chatschatur Kanajan – skrzypce

Program:

Georgie Koumará – Wurst (2019) for cello
Luis Antunes Pena – Tracking Noise #4 (2018) for 3 performers and electronics
Stefan Prins – Piano Hero#1 (2011) for keyboard and video
Johan Svensson – Down (2012) for amplified violin and tape
Kai Duncan David – Some pieces for violin, keyboard and lights (2016)

Ensemble Mosaik to jeden z najznakomitszych zespołów muzyki współczesnej na świecie. Berlińscy muzycy podczas koncertu w Gdańsku zaprezentują to co najświeższe i najlepsze na światowym rynku muzyki nowej. Takie nazwiska jak Stefan Prins, Kai Duncan David, czy Joanna Baillie to absolutna światowa czołówka kompozytorów, których dzieła usłyszymy w najlepszym możliwym wykonaniu.

 

KUP BILET

godz. 21.30

reConvert

(ex)tension by Fabrizio di Salvo and reConvert

Wykonawcy:

Roberto Maqueda & Lorenzo Colombo – perkusja, elektronika, performance

ReConvert powstał jako naturalne przedłużenie repertuaru perkusyjnego ostatnich siedemdziesięciu lat. Stał się swego rodzaju pieczęcią tożsamości, która odrzuca ogólne definicje i stawia na ciągłą współpracę pomiędzy artystami. Jej filar stanowi kwestionowanie akademickich dogmatów.
Nowe projekty, których podejmuje się reConvert, łączące perkusję z nowatorskimi rozwiązaniami elektronicznymi, mogłyby być określane na wiele sposobów, jednak żadne z tych określeń nie jest w stanie w pełni ich zdefiniować.
Idea (ex)tension zaczyna się od konieczności zbadania przestrzeni, zbadania jej właściwości, znalezienia potencjału właściwości akustycznych i wykorzystania ich jako punktu wyjścia do badań artystów. Jak można stworzyć trójwymiarowy i analogowy system dźwiękowy? Jak możemy pracować z instrumentami, które mogą przenosić dźwięk w przestrzeni?

KUP BILET

 

24.10.2020

Wydarzenie online (godz.16:00)
Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35 (godz. 20:00)

godz. 16.00

Neo Klasyka – Alvin Lucier

Wykonawcy:

Krzysztof Arszyn Topolski, NeoQuartet

Kurator:

Antoni Michnik

Wydarzenie inspirowane twórczością Alvina Luciera zacznie się w Kolonii Artystów od wykonania przez Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego utworu „Shelter” (1967), w którym wykonawca przy pomocy mikrofonów różnego rodzaju (na czele z kontaktowymi) amplifikuje drgania, w jakie daną przestrzeń wprawiają dźwięki dochodzące z jej zewnętrza. Następnie publiczność zostanie wyprowadzona poza przestrzeń koncertową w przestrzeń miasta przy dźwiękach konceptualnej kompozycji Luciera „Chambers” (1968) wykonywanej przez zespół warsztatowy. Po rozstawieniu warsztatowicze wykonają reinterpretację, czy też odpowiedź na inspirowaną komunikacją wielorybów kompozycję „Quasimodo the Great Lover” (1970). Na koniec, z powrotem wewnątrz Kolonii artystów NeoQuartet wykona gdańską wersję kompozycji „(Hartford) Memory Space” (1970), gdzie muzycy odtwarzają instrumentalnie pejzaż dźwiękowy danego miejsca – w tym wypadku różnych przestrzeni Gdańska (Dolne Miasto, Wrzeszcz, Brzeźno, Garnizon).

Godz. 20:00

Wieczór premier

Wykonawcy:

NeoQuartet, orkiestra kameralna BalticAlians

Program:

Noriko Nakamura (Japonia) – XII Gloria na kwartet smyczkowy – 12 połączonych pejzaży muzycznych (2020) (światowa premiera)*
Olga Rayeva (Rosja) – Seasons – Bird Songs na kwartet smyczkowy (2020) (światowa premiera)*
Aleksander Kościów – Hodos/Oikos – koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną (2020) (światowa premiera)*

Organizator festiwalu – NeoQuartet zaprezentuje podczas sobotniego pełną gamę swoich możliwości brzmieniowych. W pierwszej części zagra na klasycznych akustycznych instrumentach dwie kompozycje napisane przez kompozytorki z Rosji i Japonii. Dwa odmienne światy kompozycji, dwa dzieła, których inspiracją jest natura oraz ukryte starożytne symbole rytmiczne. W drugiej zobaczymy nowoczesną, elektryczną odsłonę zespołu. Muzycy wraz gdańską orkiestrą BalticAlians zaprezentują „Koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną”. Utwór napisany jest przez jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów Aleksandra Kościowa jest pierwszym tego typu dziełem w historii muzyki. Wykonania wszystkich trzech kompozycji będą światowymi premierami.

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

KUP BILET

25.10.2020

Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35

17:00 – 21:00

Maraton koncertowy

Wykonawcy:

Hashtag Ensemble
Liebchen – Kwiatkowska – Pałosz
reConvert
Śniedź
NeoQuartet
Piotr Wyrzykowski

17:00

Hashtag Ensemble – #SweetLoveAway

Kuratorki: Ania Karpowicz, Aleksandra Demowska-Madejska

Program:
Julia Wolfe – Girlfriend na flet altowy, klarnet, perkusję/vibrafon, elektryczne organy, skrzypce i wiolonczelę (1998) (polska premiera)
Kevin Juillerat – Sweet love, away na flet, klarnet, saksofon, altówkę, wiolonczelę , perkusję (2012) (polska premiera)
Jakub Krzewiński – Modern Romances na flet, klarnet basowy, saksofony, gitarę elektryczną, perkusję, akordeon, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i 2 “Ameublement de musique” (2020) * (światowa premiera)

Wykonawcy: Ania Karpowicz – flet, Oliwier Andruszczenko – klarnet, Wojciech Psiuk – saksofony,
Magdalena Kordylasińska – perkusja, Paweł Janas – akordeon, Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, Marta Piórkowska – skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka, Bartosz Koziak – wiolonczela, Mateusz Loska – kontrabas, Lilianna Krych – dyrygentka, Kuba Krzewiński – live electronics*

*gościnnie

Koncert współorganizowany przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

 

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

18:00

Liebchen – Kwiatkowska – Pałosz

Suita pieśni miłosnych

Program:
Maciej Jabłoński – Planh na flety, skrzypce i wiolonczelę (2019)*
Agnieszka Stulgińska – Mon Joyeux Souvenir na troje wykonawców, wiolonczelę i flet (chanson d’amour) (2019)*
Krzysztof Wołek – Missing Voices na flet, skrzypce, wiolonczelę z opcjonalną taśmą (2019)*
Ryszard Lubieniecki – After Baude Cordier (Belle, bonne, sage tape cover) flet altowy, skrzypce, wiolonczelę i kasety magnetofonowe (2019)* )
Michał Janocha – Benign M. na flet basowy, skrzypce, wiolonczelę i taśmę (2020)
Artur Zagajewski – Triplum na skrzypce, flet basowy, wiolonczelę i ścieżki audio (2019)*

Wykonawcy:
Ewa Liebchen – flety , Anna Kwiatkowska – skrzypce , Mikołaj Pałosz – wiolonczela

Suita pieśni miłosnych to utwór składający się z sześciu części, z których każda jest dziełem innego kompozytora. Maciej Jabłoński, Ryszard Lubieniecki, Agnieszka Stulgińska, Krzysztof Wołek i Artur Zagajewski to twórcy o rozmaitych i nieraz różnych zainteresowaniach, osobowościach artystycznych, estetycznych upodobaniach. W zamierzeniu utwór ma jednak być pewną całością, której spójność wynika z ograniczenie zakresu możliwych inspiracji do przedbarokowej twórczości frankofońskiej traktującej poprzez tekst o radościach i cierpieniach miłości..

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

19:00

reConvert

W programie:

AMOEBA [2018, rev.2020] by Fernando Manassero and reConvert

Amoeba prezentuje się jako pulsująca tekstura, gęsto zaludniona przez społeczności mikroorganizmów audiowizualnych, które rozprzestrzeniają się w przestrzeni obiektu poprzez dźwięk, wideo i performance. Zanurzając się w „mikro-dramaturgii” efemerycznych gestów, które nakładają się na siebie, przeciekają, odpychają lub łączą ze sobą, tworząc razem audiowizualną polifonię, słuchacze stają się „dynamicznymi receptorami”, modulującymi swoje indywidualne doświadczenia. Utwór jest multimodalnym środowiskiem, w którym publiczność, przestrzeń, obrazy, elektroniczne dźwięki i konkretne materiały zostały połączone w jedną całość. Chodzi o drobiazgową obserwację prostych ruchów, przybliżanie złożoności żywego organizmu.

20:00

Śniedź

Wykonawcy:

Aleksandra Klimczak, diva – głos, elektronika
Baskak, divus – głos, gwizdanie, elektronika, obiekty

Śniedź to warszawski duet wokalno-elektroniczny, który łączy rozbudowane techniki wokalne z improwizowaną, samozwańczą ”glitchtronicą”. Ironiczna diwa operowa i akrobata rozszerzonych technik wokalnych toną razem w improwizowanej usterkotronice.

21:00

NeoQuartet & Piotr Wyrzykowski

Performance w rozszerzonej rzeczywistości – interaktywne wydarzenie, w którym widz wpływa na jego przebieg. Idea zakłada połączenie klasycznej formy wykonania kompozycji muzycznej z najnowszymi tendencjami w mobilnej komunikacji. Używając popularnych aplikacji takich jak Messenger, Instagram czy SnapChat i ich dodatków z tzw. maskami AR (Agumented Reality) uzyskujemy obraz wideo grających instrumentalistów z nałożoną i idealnie dopasowaną do ich ruchów warstwą grafik 3D.

Warsztaty

22.10.2020

Warsztaty online dla studentów kompozycji (Hanna Kulenty)

18-21.10.2020

Warsztaty online – warsztaty z Antonim Michnikiem wokół twórczości Alvina Luciera.

Zapisy na antek_antek@poczta.onet.pl

Od samego początku tegorocznej edycji jednym z planowanych punktów programu był koncert interpretacji kompozycji Alvina Luciera, którego elementem od samego początku miały być działania warsztatowe. Pandemiczna sytuacja zmusiła nas do zrewidowania tych planów, cały koncert został przeniesiony w przestrzeń internetu, zdecydowaliśmy się odwołać warsztaty „w realu”. Zapraszamy jednak na warsztaty online, których punktem dojścia ma być wspólne wykonanie pandemicznej, sieciowej odpowiedzi na utwór Luciera Quasimodo the Great Lover.

Spotkania warsztatowe odbywają się codziennie o godz. 19 w dniach 18,19,20,21 października na platformie Zoom.
Szczegółowe informacje dostępne są u prowadzącego.

Bilety i karnety:

do kupienia na www.inerticket.pl oraz na 30 minut przed koncertami

20 zł

normalny

15 zł

ulgowy

75 zł

karnet 4-dniowy normalny

50 zł

karnet 4-dniowy
ulgowy