PROGRAM

26.10.2022

Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35

 

KUP BILET W PROMOCYJNEJ CENIE

 

godz. 20:00

Little Giant Chinese Chamber Orchestra

Wykonawcy:
Chih-Sheng Chen – dyrygent
Yan-Jhih Wu – dizi
Sheng-Yu Huang – sheng
Hsin-Yi Lin – liuqin and ruan
Hsiao-Yuan Hsu – yangqin
Pei-Ling Chang – pipa
I-Chun Hsieh – guzheng
Pei-Yu Shi – erhu

Program:
Ying Lee – The Layers
Klaus Hinrich Stahmer – Silence Is The Only Music for Sheng and Guzheng
Lei Liang – Lakescape IV
Dun Tan – Poem in Two Parts for Erhu and Yangqin
Ching-Yu Hsiao – Intermezzo
Ching-Wen Chao – Slow Rain

Little Giant Chinese Chamber Orchestra została założona w 2000 roku w Tajpej na Tajwanie przez jej dyrektora artystycznego i dyrygenta Chih-Sheng Chen. Zespół doceniany jest za biegłość techniczną i artystyczną i znany jest na całym świecie z tego, iż tchnął nowe życie w starożytną sztukę wykonawstwa na azjatyckich instrumentach. Podczas koncertu usłyszymy i zobaczymy całą plejadę tradycyjnych chińskich instrumentów na czele z takimi jak erhu, pipa, sheng, czy guzheng. W połączeniu z mistrzowskim wykonaniem przez wirtuozów z Tajwanu oraz muzyką współczesnych azjatyckich kompozytorów, koncert ten stanowi niezwykle atrakcyjną okazję, by zapoznać się bliżej z kulturą azjatycką.

godz. 21:00

Neo Klasyka – Lachenmann

Kurator:
Sławomir Wojciechowski
Wykonawcy:
Małgorzata Walentynowicz – fortepian
Andrzej Wojciechowski – klarnet
NeoQuartet

Program:
Helmut Lachenmann – Ein Kinderspiel na fortepiano solo
Helmut Lachenmann – Dal niente na klarnet solo
Helmut Lachenmann – Kwartet smyczkowy nr 3 Grido

Projekt Neo Klasyka – to prezentacja podczas koncertów festiwalu NeoArte dokonań twórców, którzy zmienili bieg historii muzyki współczesnej. Bohaterem edycji 2022 jest Helmut Lachenmann, wybitny niemiecki kompozytor, który wprowadzając w latach 60 XX wieku koncepcję konkretnej muzyki instrumentalnej zmienił sposób postrzegania muzyki współczesnej i wywarł olbrzymi wpływ na kolejne pokolenia kompozytorów na całym świecie. W programie znajdą się trzy kompozycje prezentujące studia trzech odmiennych sfer instrumentalnych – kwartetu smyczkowego, fortepianu oraz klarnetu.

27.10.2022

Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35

 

KUP BILET W PROMOCYJNEJ CENIE

 

godz. 20:00

Koncert Monograficzny Patronki Festiwalu Chihchun Chi – Sun Lee

Wykonawcy:
NeoQuartet
Little Giant Chinese Chamber Orchestra
Paweł Zagańczyk – akordeon
Paweł Nowicki – perkusja
Andrzej Wojciechowski – klarnet

Program:
Chihchun Chi – Sun Lee – Zusammenflusses na zheng i perkusję
Chihchun Chi – Sun Lee – Isolation & Hysteria na akordeon (prawykonanie)
Chihchun Chi – Sun Lee – Provintia na erhu
Chihchun Chi – Sun Lee – Kwartet Smyczkowy nr 4 (prawykonanie)
Chihchun Chi – Sun Lee – Bagatelles I na dizi, zhongruan i zheng
Chihchun Chi – Sun Lee – Prospective Congruence na pipę i klarnet
Chihchun Chi – Sun Lee – Dichotomy na altówkę, wiolonczelę, dizi, sheng (prawykonanie)
Chihchun Chi – Sun Lee – Nostalgia 1991na tradycyjne instrumenty chińskie
Zamówienie kompozytorskie utworu Dichotomy finansowane jest z Barlow Endowment for Music Composition
at Brigham Young University

Monograficzny koncert patronki festiwalu Chihchun Chi sun Lee (Tajwan – USA), podczas którego zagrają wspólnie organizatorzy festiwalu – NeoQuartet, znakomita grupa muzyków z Tajwanu Little Giant Chinese Chamber Orchestra oraz znani trójmiejscy instrumentaliści. W programie przekrój najważniejszych kompozycji tajwańsko – amerykańskiej kompozytorki w tym światowa premiera utworu specjalnie napisanego na dwa zespoły. To kolejny koncert festiwalu NeoArte, który będzie doskonałą okazją do bliższego poznania azjatyckich kultur oraz tradycyjnych instrumentów z Tajwanu, Chin i Korei w mistrzowskim wykonaniu instrumentalistów przybyłych z dalekiego Tajpej.

Zamówienie kompozytorskie utworu Dichotomy finansowane jest z Barlow Endowment for Music Composition
at Brigham Young University

28.10.2022

NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki, ul. Jaracza 14

 

KUP BILET W PROMOCYJNEJ CENIE

 

godz. 20.00

Multichannel Post Quartet Part II

Wykonawcy:
NeoQuartet
Karolina Piątkowska – Nowicka – skrzypce elektryczne i akustyczne
Paweł Kapica – skrzypce elektryczne i akustyczne
Michał Markiewicz – altówka elektryczna i akustyczna
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela elektryczna i akustyczna

Program:
Saehoon Chung – White Wedding Dress with Lace na kwartet smyczkowy
Paweł Hendrich – Thall’Em All na kwartet smyczkowy i elektronikę (prawykonanie)
Paweł Szymański – „to tylko muzyka” na elektryczny kwartet smyczkowy i elektronikę
Anna Sowa – Polskie krzesło na elektryczny kwartet smyczkowy, audio playback i wideo

Multichannel Post Quartet to kolejny projekt trójmiejskiego NeoQuartet, w którym muzycy wraz z kompozytorami eksperymentują z formułą współczesnego kwartetu smyczkowego. Projekt jest formą dyskusji nad kondycją i sensem istnienia tradycyjnych zestawów instrumentalnych w dzisiejszej muzyce. Stara się odpowiedzieć na pytanie na ile akustyczny kwartet jest nam w ogóle potrzebny i do którego momentu mamy do czynienia z tym królewskim składem widząc na scenie plątaninę kabli łączących elektryczne instrumenty smyczkowe midi z komputerami, syntezatorami i looperami?

Wydawcą utworów Pawła Hendricha jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

29.10.2022

NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki, ul. Jaracza 14

 

KUP BILET W PROMOCYJNEJ CENIE

 

MARATON NEOARTE

Retrogression Ensemble

Filip Ignatowicz

Kwartludium

LutosAir Quintet

Katarzyna Hołdys

19.00

Contemporary Korea

Portret kompozytorów Contemporary Music Society w Seulu

Wykonawcy:
Retrogression Ensemble
Filip Ignatowicz – wizualizacje

Krysia Dulemba – skrzypce, Jakuba Piwowarski – skrzypce, Patryk Purzycki – altówka, Jakub Grzelachowski – wiolonczela, Igor Torbicki – fortepian, Szymon Wieczorek – klarnet

Program:
Jinsoo Kim – Nocturne in Dry Forest
Shin-Woong Kim – Regards de la Croix
Eunkyung Park – Kwanmae RV
Jaekyung Lim – Rekonziliation
Jisoon Choi – Into the foggy labyrinth

Młody gdański zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej Retrogression Ensemble zadebiutuje na scenie festiwalu i wykona pięć kompozycji napisanych przez koreańskich twórców skupionych wokół Contemporary Music Society w Seulu. Znany trójmiejski artysta sztuk wizualny Filip Ignatowicz specjalnie na potrzeby projektu stworzy warstwę wizualną.

20.00

Kwartludium

Dagna Sadkowska – skrzypce
Piotr Nowicki – fortepian
Michał Górczyński – klarnet basowy
Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne

Program:
Marsel Nichan – Fractals (prawykonanie)
Peter Machajdík – Krypta (prawykonanie)

Kwartludium to warszawsko gdański kwartet specjalizujący się w muzyce współczesnej, który od 20 lat koncertuje na całym świecie zachwycając widownię interpretacjami muzyki nowej. Podczas Maratonu NeoArte zaprezentuje dwie światowe premiery utworów skomponowanych przez wybitnych twórców ze Szwecji i Słowacji.

Utwór KRYPTA powstał dzięki stypendium Słowackiej Rady Sztuki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

21.00

LutosAir Quintet

Jan Krzeszowiec – flet
Karolina Stalmachowska – obój
Maciej Dobosz – klarnet
Alicja Kieruzalska – fagot
Mateusz Feliński – waltornia

Program:
Hanna Kulenty – Alias
Artur Kroschel – Poza tym (prawykonanie)

Jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów instrumentów dętych. Występował na najważniejszych polskich festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Muzyka na Szczytach, Poznańska Wiosna Muzyczna, a także koncertował w Anglii, Niemczech, Egipcie i w Danii. Specjalnie na potrzeby festiwalu NeoArte – Syntezator Sztuki, zespół zaprezentuje dwa znakomite dzieła polskich kompozytorów, w tym premierowo utwór Artura Kroschela.

22.00

Katarzyna Hołdys – Królowe Matki Latają – Performens

Performens odnosi się do napięcia między kolektywnymi zachowaniami, zwanymi też stadnymi, a indywidualizmem. Jednym z mediatorów ludzkich zachowań stadnych jest wstyd. Poczucie wstydu formowane jest w różny sposób. Performens w twórczy sposób spróbuje określić granice ludzkich zachowań, dając jednocześnie bezpieczne miejsce do rozważań na temat ludzkiej natury dla każdego z jego uczestników.

W perfromens wykorzystano fragmenty kompozycji Teoniki Rożynek – mikrokoncert na mikrozamówienie #44.

Wydarzenie przeznaczone jest dla widzów powyżej 18 roku życia

30.10.2022

Centrum Św. Jana w Gdańsku, ul. Świętojańska 50

 

KUP BILET W PROMOCYJNEJ CENIE

 

18:00

Helsinki Chamber Choir

There Are No Longer Binary Machines

Wykonawcy:
Helsinki Chamber Choir
NeoQuartet

Program:
Galina Grigorjeva – Alleluia
Julia Wolfe – Guard my tongue
Beat Furrer – enigma III
Olli Moilanen – new work (prawykonanie)
Balázs Kecskés D. – Komm

Helsinki Chamber Choir i NeoQuartet podczas występu na festiwalu NeoArte będą odkrywać świat, w którym nie można już ufać dawno przyjętym prawdom. Od uduchowionej muzyki urodzonej na Ukrainie Galiny Grigorjewej, postminimalistycznego nawołania Julii Wolfe, by nie składać fałszywego świadectwa, poprzez nocne koszmary w Enigma III Beata Furrera, docieramy do Komm, utworu młodego węgierskiego kompozytora Balázsa Kecskésa D. eksplorującego nowe oraz stale zmieniające się światopoglądy i zbliżające się poczucie kryzysu, który mogą one wywołać. Nowa praca Olli Moilanena bada symbiotyczny związek człowieka z naturą i przywołuje sposoby, dzięki którym możemy bardziej fundamentalnie połączyć się z naszym środowiskiem.

19:30

Sven Helbig – Skills

Wykonawcy:
Sven Helbig – elektronika, NeoQuartet, Hornet Quartet

Niemiecki kompozytor i instrumentalista Sven Helbig to postać doskonale rozpoznawalna na scenie modern classical. Artysta znany jest ze współpracy z takimi zespołami jak Rammstein, czy Pet Shop Boys. Podczas gdańskiego koncertu, wraz z dwoma znakomitymi kwartetami, smyczkowym – NeoQuartet oraz waltorniowym – Hornet Quartet, przedstawi muzykę̨ ze swojego najnowszego albumu, który wyszedł nakładem berlińskiej wytwórni Modern Recordings w lutym 2022 roku. Album Skills dedykowany jest sztuce rzemiosła we wszelkich jej przejawach. Głęboka koncentracja oraz powolne dojrzewanie dzieł łączy rzemiosło z rytuałami duchowymi, sztuką, sportem i nauką. Muzyka Svena Helbiga w sposób metaforyczny opowiada o różnorakich przejawach ludzkiej aktywności, które potrafią̨ przyjąć́ niemal perfekcyjną formę̨, bez względu na to, czy jest to idealnie ułożone zdanie, doskonale skonstruowany spektakl, czy znakomicie zaprojektowany przedmiot użytku codziennego.

Wydarzenie towarzyszące

29.10.2022

17:00 – 19.00

Fantomina – inscenizacja multimedialna Hewelt/Dziadosz

Galeria w Ruchu, Gdańsk (Stocznia Cesarska), ul. Popiełuszki (przed WL4 – Mleczny Piotr)

Autorska video instalacja Aleksandry Hewelt z muzyką Bartosza Dziadosza.

Wstęp wolny

„nie jest trudno czytać »tył ludzkiego serca« (odczytywać to, co drzemie we wnętrzu człowieka). Trudno jest czytać »tył tyłu«, ponieważ tym tyłem jest front, czyli ludzka twarz” M. Michiro

FANTOMINA. Praca jest efektem rodzących się fascynacji, związanych z rozwojem osobistego teatru multimedialnego – wielogłosowego chóru wizualnego. Obrazy multiinscenizuję na ekranach telewizorów analogowych, czerpiąc z estetyki szybkiego montażu, multiplikacji, kolażu, glitchu, deformacji, odbicia. Formułuję wypowiedź z własnych nagrań (pantomimiczne przedstawienie) oraz przy użyciu formy found footage („nie należy lekceważyć siły przypadku zdolnej płodzić potwory”).
Kolejno pojawiające się obrazy/twarze/maski stanowią rodzaj mapy, które należy czytać jako część większej opowieści o transformacji. Japońska maska psychiczna jest oznaką harmonii przeciwieństw. Maska w tym kontekście jawi się jako pojednanie („lękam się tylko tych tkwiących we mnie sprzeczności, które mają skłonność do pojednania. Jeśli mogą w ogóle pomyśleć o tym, by stojąc na przeciwnych brzegach podać sobie ręce, to znaczy, że koryto mojego życia jest w tym miejscu bardzo wąskie. moje sprzeczności powinny słyszeć o sobie rzadko i znać się tylko z opowieści”).
Muzyka, skomponowana przez Bartosza Dziadosza wynika z harmonii, kontrastując niejako z obrazem nastawionym na granice dysonansu. Jednocześnie, podobnie do obrazu ma swoje korzenie w eksperymencie. Selektywne ścieżki muzyczne z różnych źródeł nakładają się na siebie, tworząc całość kompozycji. Dopełniające muzykę dźwięki są efektem montażowych zabiegów found footagowych i pochodzą z filmów, głównie eksplorujących motyw maski.

Warsztaty

26.10.2022

Akademia Syntezatora – warsztaty Reading Sessions dla młodych kompozytorów – prowadzenie NeoQuartet

Indywidualne Reading Sessions to spotkanie młodego kompozytora i doświadczonych wykonawców, podczas których twórca ma szansę otrzymania informacji zwrotnej na temat swojego utworu. Do wzięcia udziału w warsztatach zapraszamy kompozytorów, którzy chcą popracować nad kompozycją na kwartet smyczkowy (istnieje możliwość pracy nad utworami z elektroniką oraz napisanymi na elektryczny kwartet smyczkowy). Najciekawsze kompozycje będą wykonane przez zespół NeoQuartet podczas koncertów w roku 2023.
Termin warsztatów: 26.10.2022, godz. 10 – 15 (każdy uczestnik będzie miał 50 minutową sesję indywidualną)

Miejsce: Gdańsk, szczegółowa lokalizacja zostanie podana w II połowie października 2022
Koszt: 350 zł
Zgłoszenia kompozytorów wraz z załączonym życiorysem artystycznym, partyturą utworu i nagraniem (wersja midi jest akceptowalna) pod adresem: neoquartet@gmail.com
Informacje o płatności zostaną przesłane po rejestracji.
Ilość uczestników jest ograniczona do 5 osób. Decyduje kolejność zgłoszeń.

28.10.2022

Akademia Syntezatora – warsztaty dla młodych kompozytorów – prowadzenie Chihchun Chi sun Lee

Miejsce: Akademia Muzyczna w Gdańsku, sala nr 416 (czerwony budynek)
Czas trwania: 10.00 – 11.30

90 minutowy wykład/spotkanie, podczas którego uznana azjatycka kompozytorka dzieli się swoją wiedzą ze studentami kompozycji.
Warsztaty organizowane są we współpracy z Akademią Muzyczną w Gdańsku. Wstęp wolny.

28.10.2022

Akademia Syntezatora – prezentacja tradycyjnych azjatyckich instrumentów – prowadzenie Chih-Sheng Chen

Miejsce: Akademia Muzyczna w Gdańsku, sala nr 213 (żółty budynek)
Czas trwania: 12.00 – 14.00

Dwugodzinne warsztaty, podczas których dyrygent Little Giant Chinese Chamber Orchestra wraz z muzykami z zespołu zaprezentują możliwości takich instrumentów jak erhu, pipa, sheng, czy guzheng.
Warsztaty organizowane są we współpracy z Akademią Muzyczną w Gdańsku. Wstęp wolny.

29.10.2022

Neo Edu Arte – Improsceny Muzyczne – warsztaty dla dzieci – prowadzenie Dagna Sadkowska

Miejsce: NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki, ul. Jaracza 14, sala edukacyjna
Czas trwania: 11.00 – 13.00

Czy ciasto marchewkowe można przygotować tylko za pomocą instrumentów perkusyjnych?
Dlaczego muzyczny pejzaż na kwartet brzmi lepiej ?
Jak odpoczywać jesienią słuchając Mozarta?
Będziemy grać na małych instrumentach perkusyjnych, tworzyć etiudy w zespołach i solo, odpoczywać przy muzyce i szukać dobrych stron jesieni. Wszystko za sprawą muzycznej improwizacji!!!!

Warsztaty przeznaczone są dla dzieci w wielu 6 do 12 lat.

Zapisy na management.neoquartet@gmail.com
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Bilety i karnety/Tickets and passes:

Bilety i karnety są do kupienia poprzez platformę Interticket oraz na 30 minut przed koncertami.
KUPUJĄC BILETY PRZEZ INTERNET - OSZCZĘDZASZ 20%!

dzień

1, 2, 3,4

40 zł

normalny

dzień

1, 2, 3,4

25 zł

ulgowy

dzień

5

80 zł

normalny

dzień

5

50 zł

ulgowy

karnet

5 dni

165 zł

normalny

karnet

5 dni

110 zł

ulgowy