Marcin Dymiter, warsztaty dźwiękowe „Nasłuchiwanie stoczni”

Czy można słuchać śpiewu ptaków, dźwięku fabryk, szumu ulic  tak jak muzyki? Czy słuchanie dźwięków otoczenia może przynieść odbiorcy przeżycie estetyczne podobne do słuchania Bacha, Mozarta albo Wagnera? Słuchanie to proces, który odbywa się ciągle. Opierając się na tym założeniu Raymond Murray Schafer przygotował program ćwiczeń pomagających w „czyszczeniu uszu”. Podstawową formą jest spacer. Umożliwia on rozpoczęcie „przygody” dźwiękowej i refleksji nad zagadnieniem dźwięku, jego jakości i wpływu na nas. Odbywanie spacerów w różnych miejscach oraz w różnych porach dnia i przy różnych warunkach pogodowych pozwala zróżnicować krajobrazy dźwiękowe. Spacery dźwiękowe rozpoczyna się od słuchania dźwięków własnego ciała w czasie poruszania się, przez co nawiązany zostaje pierwszy dialog między spacerującym a środowiskiem.

Tematem naszego spaceru będzie najbliższe otoczenie Nomusa, czyli tereny stoczniowe i postoczniowe. Spacer koncentruje się na dźwiękach, które możemy usłyszeć dziś, ale i tych z przeszłości, które można sobie wyobrazić. Nasz spacer połączony będzie z rejestracją dźwięku – nagraniami terenowymi. Do tego celu użyjemy smarftonów, rekordera i profesjonalnych mikrofonów jak również dyktafonu i magnetofonu kasetowego. Dzięki różnym technologiom usłyszmy, co dzieje się z dźwiękiem podczas zapisu i jak techonologia wpływa na to , co słyszymy. Efektem  naszego warsztatu będzie prezentacja – kolaż dźwiękowy (nagrania terenowe + elektronika), ze zrealizowanych nagrań, impresja o stoczni. Wykonamy to wspólnie z osobami, które wezmą udział w warsztatach.

Zapisy na:
management.neoquartet@gmail.com
Ilość miejsc ograniczona

POWRÓT

MARCIN DYMITER porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, PICA PICA oraz innych, efemerycznych formacjach. Współpracuje i publikuje płyty w wydawnictwach niezależnych, m.in Antenna Non Grata, Pawlacz Perski, Szara Reneta. W 2020 roku został zaproszony do udziału w światowej wystawie sound artu „Audiosphere. Sound Experimentation 1980-2020”, która odbyła się w Madrycie, w Museo Reina Sofia https://www.museoreinasofia.es/en/exhibitions/audiosphere

Autor książek „Notatki z terenu” (2021), „Maszyny do ciszy” (2023). Dwukrotnie nominowany do Nagrody Literackiej Gdyni („Notatki z terenu” 2022 i „Maszyny do ciszy”, 2024). Współpracuje z „Dwutygodnikiem” – internetowym magazynem o kulturze https://www.dwutygodnik.com/autorzy/2693-marcin-dymiter

Jako niezależny kurator związany z festiwalami CONTROL ROOM (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg). Pomysłodawca i kurator – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recording. Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego, Stypendium Kulturalnego MIasta Gdańska oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012, 2023). Autor książek „Notatki z terenu” (2021), „Maszyny do ciszy” (2023). Dwukrotnie nominowany do Nagrody Literackiej Gdyni („Notatki z terenu” 2022 i „Maszyny do ciszy”, 2024). Współpracuje z fundacją Quiet Parks International. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

https://emiter.org/
https://emiter.bandcamp.com/
https://field-notes.bandcamp.com/

POWRÓT

Skip to content