
Kompozytorzy
INGA MARGRETE AAS
Inga Margrete Aas pochodząca z Oslo improwizatorka i kompozytorka. Jako instrumentalistka współtworzy improwizowany duet Vilde&Inga, gdzie gra na kontrabasie, natomiast delikatnymi brzmieniami violi da gamba wzbogaca free folkowy zespół O. Artystka zaangażowana jest także w działalność klasycznej orkiestry kameralnej Ensemble Allegria. Działania te zostały udokumentowane na różnych nagraniach, by wymienić tylko kilka: Vilde&Inga – How Forests Think (SOFA 2020), O – Firstness (2022 dBUT inter@mbience), Ensemble Allegria – Britten/Hagen/Strauss (LAWO 2022). W 2022 roku utwór kompozytorki – Self Portrait With Lynx and Moth znalazł się w finale ogólnoeuropejskiego konkursu kompozytorskiego DYCE. Aas pracuje obecnie nad utworami dla zespołów Aksiom trio i Rugle.
NINA FUKUOKA
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Zygmunta Krauzego oraz Królewskiego Konserwatorium w Brukseli pod kierunkiem Petera Swinnena. Edukację w zakresie muzyki elektronicznej rozpoczęła w Łodzi u Krzysztofa Knitla, a następnie kontynuowała w Brukseli u Katarzyny Głowickiej. Obecnie jest doktorantką wydziału kompozycji na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku.
Jej zainteresowania oscylują pomiędzy multilingwizmem, literaturą science fiction, oraz rzeczywistością internetową, stąd też często pojawiające się w jej twórczości objets trouvés oraz elementy kultury masowej. W swoich utworach preferuje porozumiewanie się z odbiorcą nie tylko przy pomocy muzyki, ale także video oraz performatyki. Jednym z ważniejszych wątków jej twórczości są działania interdyscyplinarne, które rozwija we współpracy z artystami wizualnymi oraz choreografami.
PAWEŁ HENDRICH
Paweł Hendrich urodził się w 1979 r. we Wrocławiu. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Kompozycję studiował w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil) oraz w Hochschule für Musik w Kolonii (klasa Yorka Höllera). W 2020 r. był beneficjentem stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Wrocławia.
Kompozycje Pawła Hendricha były zamawiane m.in. przez: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (Ensemble Musikfabrik, Basel Sinfonietta), Deutschlandfunk (Kwartludium) czy Goethe-Institut.
THRAINN HJALMARSSON
Hjalmarsson jest znany ze swojego szczegółowego i misternie utkanego świata dźwięków, w którym akt słuchania odgrywa istotną rolę. Tutaj percepcja dźwięku nieustannie się zmienia, ujawniając zaciemnioną skądinąd narrację, rozwijającą się w czasie.
Muzyka Hjalmarssona była wykonywana przez wykonawców, orkiestry i zespoły na całym świecie przy różnych okazjach, przez takie grupy, jak Basel Sinfonietta, BBC Scottish Symphony Orchestra, Vertixe Sonora, Islandzka Orkiestra Symfoniczna, Barokkbandið Brák, Hanna Hohti, Ensemble Adapter i zespół CAPUT.
TZE YEUNG HO
Tze Yeung Ho (ur. 1992) to norweski kompozytor. Jego muzyka powstaje na skrzyżowaniu dróg zrozumienia, odzwierciedlając jego wielojęzyczne wychowanie. Jego prace eksplorują terytoria mowy, przekładu na język, dramaturgii i poetyki. Pracując z poezją i prozą skandynawską, ugrofińską i chińską, jego muzyka stąpa po kruchych krajobrazach (błędnej) komunikacji poprzez (nie)wypowiedziane słowa. Ścisła współpraca z żyjącymi pisarzami, gawędziarzami i artystami opartymi na słowie jest integralną częścią jego praktyki.
ALEKSANDRA KACA
Kompozytorka, songwriterka, menedżerka, italianistka. W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na barwie. Chętnie sięga po nieoczywiste połączenia, jak zestawienie harfy i fortepianu w Smugach cienia, czy saksofonu sopranowego i barytonowego z elektroniką w Argumencie snu. Jej zainteresowania ukierunkowane są na różne gatunki muzyczne. Jest założycielką i liderką zespołu FJORS (kompozycje, głos, instrumenty klawiszowe, elektronika).
Od 2019 roku jest menedżerką kooperatywy Hashtag Ensemble, specjalizującej się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Jako asystentka produkcji pracowała przy takich wydarzeniach jak: Kwartesencja (Royal String Quartet), Słuchy — koncerty do zwiedzania, Festiwal Kwadrofonik, Dark Matter(s): Mykietyn & Peszat. W 2015 roku, wraz z Teoniki Rożynek, Żanetą Rydzewską i Rafałem Ryterskim, założyła grupę kompozytorskągen~.rate, z którą stworzyła cykl Koncertów Muzyki Nowej (2015-17) oraz polisensoryczny spektakl EMBODY (2018).
MARTYNA KOSECKA
Muzyka Martyny Koseckiej wyrasta z jej zainteresowań filozofią, fizyką, językoznawstwem oraz mitologiami i baśniami świata. Jest polską kompozytorką, performerką, dyrygentką, kuratorką i badaczką nowej muzyki. W swoich projektach pracuje z narracją, mikrotonalnością, symbolizmem i rytualizmem, stosując multidyscyplinarne rozwiązania. Podkreśla bogactwo relacji transkulturowych w sztuce, czerpiąc z kultur Iranu, Polski i Norwegii, krajów, które łączyła przez całe życie. Obecnie Martyna mieszka i pracuje w Oslo, gdzie jest zaangażowana w działalność kuratorską VoxLAB, cyklu koncertów muzyki współczesnej Periferien oraz Norweskiego Stowarzyszenia Kompozytorów.
KLAUS LANG
Klaus Lang – organista i pianista. Studiował kompozycję i teorię muzyki oraz grę na organach. Klaus Lang uwielbia herbatę i nie lubi kosiarek ani Richarda Wagnera. Muzyka Klausa Langa nie jest środkiem do przekazywania treści pozamuzycznych, takich jak emocje, idee filozoficzne lub religijne, propaganda polityczna, reklama itp. Muzyka jest postrzegana jako wolny i samodzielny obiekt akustyczny. Tylko wtedy, gdy dźwięk jest wyłącznie dźwiękiem, można go postrzegać jako to, czym naprawdę jest: zjawisko czasowe – słyszalny czas.
IDIN SAMIMI MOFAKHAM
Muzyka irańskiego kompozytora/wykonawcy, Idina Samimi Mofakham (*1982) jest głęboko oparta na tradycyjnej i regionalnej muzyce jego kraju. Od 2015 roku rozwija własny język muzyczny oparty na średniowiecznych perskich systemach strojenia, intonacji i psychoakustyce.
Idin jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym Spectro Center for New Music od 2013 roku, który stworzył wraz z polską kompozytorką i dyrygentką Martyną Kosecką. Od 2015 roku jest również współzałożycielem, członkiem zarządu i starszym kuratorem Tehran Contemporary Music Festival, jedynego międzynarodowego festiwalu muzycznego skupiającego się na muzyce współczesnej i eksperymentalnej w Iranie.
CELESTE ORAM
Celeste Oram to kompozytorka obecnie mieszkająca w Nowym Jorku.
Prace Celeste to scenariusze, w których tworzenie muzyki jest katalizatorem do odkrywania dźwiękowych i społecznych historii oraz mikrokultur. Obejmująca twórczość instrumentalną, śpiew i mowę, elektronikę, media wizualne, teatr i improwizację, twórczość Celeste została doceniona nominacjami do nagrody SOUNZ Contemporary Award nagrody funduszu powierniczego CANZ 2017 oraz nagrody Kranichstein Composition Prize.
AGNES IDA PETTERSEN
Współczesna kompozytorka Agnes Ida Pettersen tworzy dla różnych zespołów i projektów. Jej kompozycje obejmują różne gatunki i formaty, od muzyki koncertowej po muzykę sceniczną, utwory elektroniczne, utwory aranżowane i wiele innych. Muzyka Pettersen jest często wykonywana przez norweskie i międzynarodowe zespoły. W 2021 roku otrzymała nagrodę Edvarda za utwór Åvere i livet do tekstu Halldisa Morena Vesaasa. Utwór został również nagrany przez Terjungensemble na albumie Den annen sang.
TEONIKI ROŻYNEK
Kompozytorka urodzona w 1991 roku w Krakowie. Mieszka w Warszawie. Tworzy muzykę zarówno instrumentalną, elektroakustyczną, jak i elektroniczną. Gra na skrzypcach, elektronikaliach i odpadach. Jej utwory były wykonywane na różnych festiwalach, m. in. na Warszawskiej Jesieni, Musice Electronice Novej, Sacrum Profanum, Unsoundzie, Containerclangu (Kolonia), czy Bedingo International Festival of Exploratory Music.
Współpracowała przy produkcjach filmowych (Wieża. Jany dzień w reż. Jagody Szelc, Sole w reż. Carlo Sironiego, Prime Time w reż. Jakuba Piątka), spektaklach teatralnych (Hymn do miłości w reż. Marty Górnickiej (Najlepsza Muzyka na 10. Festiwalu Boska Komedia), Listopad w reż. Tomasza Węgorzewskiego (wyróżnienie na III edycji festiwalu Klasyka Żywa)), spektaklach telewizyjnych (Słabi w reż A. Biedrzyckiego (nagroda za muzykę na Teatroteka Fest 2019) i performansach (Chorus from the “The Ark of Covenant” Katarzyny Kozyry).
JONAS SKAARUD
Jonas Lie Skaarud (ur. 1990) to norweski kompozytor. Komponuje głównie muzykę akustyczną, kameralną i zespołową. Lubi delikatne brzmienie i Fernando Pessoa, a obecnie pracuje jako niezależny kompozytor w Oslo.
BERGRUN SNAEBJORNSDÓTTIR
Pochodzący z peryferii Islandii „styl elementarny” reprezentowany przez Bergrún Snæbjörnsdóttir (Steve Smith, The New Yorker) kieruje się wewnętrzną logiką w podejściu do kompozycji, często integrując dźwięk i inne zjawiska w niepodzielną całość – tworząc zmienne, oddychające, żywe struktury poprzez eksperymentalne praktyki wykonawcze i notację.
Jej utwory były zamawiane i wykonywane przez wiele renomowanych grup, takich jak Islandzka Orkiestra Symfoniczna czy Oslo Philharmonic, podczas ważnych festiwali i wydarzeń, takich jak Mostly Mozart w Lincoln Center, Tectonics, Nordic Music Days, Only Connect, Ultima, Sigur Rós’s Norður og Niður, KLANG i wiele innych.
BERGRUN SNAEBJORNSDÓTTIR
Pochodzący z peryferii Islandii „styl elementarny” reprezentowany przez Bergrún Snæbjörnsdóttir (Steve Smith, The New Yorker) kieruje się wewnętrzną logiką w podejściu do kompozycji, często integrując dźwięk i inne zjawiska w niepodzielną całość – tworząc zmienne, oddychające, żywe struktury poprzez eksperymentalne praktyki wykonawcze i notację.
Jej utwory były zamawiane i wykonywane przez wiele renomowanych grup, takich jak Islandzka Orkiestra Symfoniczna czy Oslo Philharmonic, podczas ważnych festiwali i wydarzeń, takich jak Mostly Mozart w Lincoln Center, Tectonics, Nordic Music Days, Only Connect, Ultima, Sigur Rós’s Norður og Niður, KLANG i wiele innych.
ANNA SOWA
Anna Sowa jest eksperymentalną kompozytorką i artystką, skupioną głównie na eksploracji muzyki elektronicznej i dziedzin sztuk performatywnych. Interesuje się połączeniem ruchu, gestu i teatralności w odniesieniu do muzyki elektronicznej i instrumentalnej.
Jej utwory były wykonywane na festiwalach: ECLAT w Stuttgarcie, Warszawska Jesień (PL) czy Transit Festival (BETwórczość Anny Sowy wybrzmiała w Polsce, Słowacji, Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Brazylii, Izraelu, Włoszech i Belgii.
MARTA ŚNIADY
Marta Śniady w swojej pracy kompozytorskiej kieruje się wizją muzyki odwołującej się do różnych form sztuki. Ponadto czuje, że nowa muzyka jest ważnym medium komunikacji społecznej, dlatego nie traktuje jej jako czystej sztuki dźwiękowej, ale pracuje nad budowaniem wielowarstwowych odniesień i powiązań.
Idee te znajdują odzwierciedlenie w różnych utworach, które były wykonywane na kilku ważnych międzynarodowych i polskich festiwalach muzyki współczesnej, m.in. Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Musica Electronica Nova, Frau Musica (nova), Pulsar Festival i Klang Festival. Współpracowała również z zespołami i wykonawcami takimi jak Ensemble Garage, Kwartludium, ElletroVoce, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Esbjerg Ensemble, New Music Orchestra, Duo van Vliet i innymi.
Bilety i karnety/Tickets and passes:

