Kompozytorzy

PLATON BURAVICKY
kompozytor współczesnej muzyki klasycznej i pianista urodzony w roku 1989. Producent muzyki elektronicznej i sound designer.

ARTURO CORRALES
kompozytor, dyrygent, doktorant muzykolog, gitarzysta, pedagog i salwadorsko-szwajcarski architekt. Jest niezwykle aktywnym kompozytorem na scenie szwajcarskiej i międzynarodowej oraz współzałożycielem Ensemble Vortex i duetu Electric Primitivo. 
Obecnie jest profesorem kompozycji i analizy w CPMDT, dyrektorem artystycznym i muzycznym Orchestre des Trois-Chêne, Ensemble Vortex i Electric Primitivo. Uzyskał doktorat z muzykologii na Uniwersytecie Genewskim.

GEORGE CRUMB
(ur. 1929) jest jednym z najczęściej wykonywanych kompozytorów we współczesnym świecie muzycznym. Crumb jest zdobywcą nagród Grammy i Pulitzera i nadal komponuje nowe partytury, które wzbogacają życie wszystkich, którzy stykają się z jego głęboko humanistyczną sztuką. Muzyka Crumba często zestawia ze sobą kontrastujące style muzyczne, począwszy od muzyki zachodniej tradycji artystyczno-muzycznej, przez hymny i muzykę ludową, aż po muzykę niezachodnią. Wiele dzieł Crumba zawiera elementy programowe, symboliczne, mistyczne i teatralne, co często znajduje odzwierciedlenie w jego pięknych i skrupulatnie spisanych partyturach.

ALEKSANDRA GRYKA
Jedna z najbardziej wyrazistych polskich kompozytorek. Na jej twórczość silnie wpływa zainteresowanie naukami o wszechświecie, w tym fizyką kwantową. Inspiruje ją również literatura piękna, także z gatunku science-fiction. Aleksandra Gryka urodziła się 17 maja 1977 roku w Warszawie. W latach 1998-2003 studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Krystyny Moszumańskiej-Nazar oraz Magdaleny Długosz i Marka Chołoniewskiego (kompozycja elektroakustyczna). Kompozytorka współpracowała z wieloma znakomitymi wykonawcami specjalizującymi się w muzyce współczesnej, w tym z berlińską grupą NOVOFLOT czy kwartetem smyczkowym Asasello z Kolonii. Od 2005 roku komponuje także muzykę dla teatrów w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Częstochowie, Koszalinie, Szczecinie, Zielonej Górze, Łodzi i Krakowie.

TZE YEUNG HO
(ur. 1992) to norweski kompozytor mieszkający w Helsinkach. Jest byłym przewodniczącym norweskiego oddziału festiwalu UNM (Ung Nordisk Musikk), organizatorem projektu OSLOFONI i członkiem zarządu cyklu koncertów Periferien – nyMusikk Oslo. Muzyka Tze Yeunga eksploruje terytoria mowy, tłumaczenia w języku, dramaturgii i poetyki, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia wielojęzycznego. Artysta jest magistrem Norweskiej Akademii Muzycznej, a obecnie kończy doktorat z kompozycji w Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru. Był również gościem studenckim na wydziale fonetyki na Uniwersytecie w Helsinkach oraz prowadził wykłady i prelekcje w Estońskiej Akademii Sztuk, festiwalu SOUND 59 w Permie w Rosji oraz festiwalu highSCORE w Pawii we Włoszech.

MOHAMMAD H. JAVAHERI
(ur. 1989) to irański kompozytor, urodzony i wychowany w Teheranie. W 2019 roku został nazwany „kompozytorem, od którego z pewnością będziemy nadal słyszeć w przyszłości” (gazeta NMZ, Niemcy) i został wyróżniony w kilku opublikowanych artykułach prasowych i na stronach internetowych, w tym w LA Times. Wraz z pokusą odkrywania i łączenia różnych języków muzycznych w jego dorobku, muzyka Mohammada została opisana jako „napięta”, „sensacyjna”, „detalistyczna” i „uczuciowa”, a on z natury tworzy „własny dźwięk” ( Toshio Hosokawa, SYNTETYZ 2019). Jego prace znajdują wyraz w różnych formach, z elektroniką lub bez/tylko. Jako poszukiwany kompozytor jest zapraszany na całym świecie do prezentacji swoich dzieł, regularnie współpracując ze znanymi artystami, zespołami i instytutami.

ALEKSANDER NOWAK

 Urodził się w roku 1979 w Gliwicach. Edukację muzyczną rozpoczął od lekcji gry na fortepianie i gitarze pod kierunkiem Grażyny i Grzegorza Dzierzgowskich a kontynuował jako gitarzysta w klasie Bogusława Pietrzaka, w Państwowej Szkole Muzycznej

I i II st. w Gliwicach, gdzie stawiał również pierwsze kroki kompozytorskie pod okiem ukraińskiej kompozytorki, Uliany Biłan. Jest także absolwentem Szkoły Podstawowej nr. 40 oraz I Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach.
W 2001 roku rozpoczął naukę w klasie kompozycji Aleksandra Lasonia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a po ich ukończeniu, w latach 2006-2008, kontynuował studia pod kierunkiem Steve’a Rouse’a w Uniwersytecie w Louisville (USA). Od roku 2008 jest zatrudniony w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi zajęcia m.in. z zakresu kompozycji, instrumentacji, współczesnych technik kompozytorskich i notacji muzycznej. W roku 2010 otrzymał stopień doktora, w 2016 habilitację. Od września 2020 pełni funkcję Kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki.

MARTYNA KOSECKA
Kompozytorka, pianistka i dyrygentka, lubiąca elektronicznie przetwarzać instrumenty akustyczne, poszukująca intensywnych barw i harmonii. Inspiruje się baśniami i mitami z różnych kultur oraz z zaangażowaniem animuje scenę muzyki współczesnej w Teheranie. Martyna Kosecka urodziła się w 1989 roku w Gdyni i została absolwentką tamtejszej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w klasie fortepianu, by potem przenieść się do Krakowa, gdzie na Akademii Muzycznej skończyła kompozycję w klasie Krzysztofa Meyera.

ANITA KUPRISS
dyrygentka, kompozytorka, wokalistka i gitarzystka. W 2009 roku uzyskała doktorat z dyrygentury chóralnej na Uniwersytecie w Bostonie. Posiada dwa stopnie magisterskie z dyrygentury chóralnej i kompozycji w Konserwatorium Nowej Anglii. Jej licencjat obejmuje dwa stopnie licencjackie z kompozycji/teorii i edukacji muzycznej na Uniwersytecie Massachusetts w Lowell. Artystka prowadziła dwa chóry dziecięce, chór młodzieżowy, chór dla dorosłych, chór międzypokoleniowy oraz chór śpiewaków zawodowych i amatorskich, którzy wykonywali utwory chóralno-orkiestrowe z profesjonalnymi instrumentalistami. Z Kolibri, łotewskim zespołem wokalno-instrumentalnym, Anita występowała na całym świecie przez dwadzieścia pięć lat. Kompozycje Anity nagrywały i wykonywały profesjonalne i amatorskie chóry i zespoły, a także międzynarodowe chóry festiwalowe na Łotwie, w Kanadzie, Danii, Islandii, Niemczech, Szwecji i Stanach Zjednoczonych.

ALVIN LUCIER
jest amerykańskim kompozytorem, pisarzem i artystą wizualnym. Studiował na Yale i Brandeis University i spędził dwa lata w Rzymie na stypendium Fulbrighta. Od 1962 do 1970 wykładał w Brandeis, gdzie dyrygował chórem kameralnym Brandeis University, który poświęcił wiele czasu na wykonywanie nowej muzyki. Lucier był pionierem w wielu dziedzinach komponowania i wykonywania muzyki, w tym w zapisie fizycznych gestów wykonawcy, wykorzystaniu fal mózgowych oraz wykorzystaniu akustyki pomieszczenia do celów muzycznych. Występuje, wykłada i wystawia swoje instalacje dźwiękowe intensywnie w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji. Regularnie publikuje artykuły do książek i czasopism. Jego główna książka Chambers została napisana we współpracy z Douglasem Simonem i opublikowana przez Wesleyan University Press.

KRZYSZTOF MEYER
Kompozytor, pianista i pedagog, autor monografii Lutosławskiego i Szostakowicza. Urodzony 11 sierpnia 1943 w Krakowie. Komponuje utwory wokalno-instrumentalne, na orkiestrę i zespoły kameralne, a także dla solistów. Efektem tego jest m.in. opera Cyberiada wg opowiadań Stanisława Lema, oratorium Stworzenie świata, Msza, 8 symfonii na różne obsady orkiestrowe i wokalne, 15 koncertów instrumentalnych, 14 kwartetów smyczkowych, a także kwintety, tria na różne obsady oraz utwory solowe – najczęściej przeznaczone na fortepian i wiolonczelę, ale również na organy i saksofon.

TRISTAN MURAIL
francuski kompozytor, przedstawiciel spektralizmu. Studiował w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Oliviera Messiaena. Kompozycje Muraila obejmują duże utwory orkiestrowe, takie jak Gondwana, Time and Again, a ostatnio Serendib i L’Esprit des dunes. Inne utwory to jego Désintégrations na 17 instrumentów i taśmę, Mémoire/Erosion na waltornię i 9 instrumentów Ethers na flet i zespół, Winter Fragments na flet, klarnet, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę oraz Vampyr! na gitarę elektryczną.

AGNES IDA PETTERSEN
Agnes Ida Pettersen zajmuje się głównie akustyczną współczesną muzyką klasyczną. Zajmuje się również projektami związanymi z muzyką elektroniczną, utworami scenicznymi, aranżacjami i nie tylko. Różne norweskie i międzynarodowe zespoły i muzycy zamawiali i wykonywali jej muzykę. Oprócz pracy jako kompozytor, Agnes Ida Pettersen działa jako dyrygent, akompaniator fortepianowy, producent koncertowy i nie tylko. Agnes Ida Pettersen jest również doświadczonym pedagogiem i uczy różnych aspektów muzyki dla grup i osób indywidualnych; dzieci od szóstego roku życia do studentów na poziomie uniwersyteckim. Nauczanie koncentruje się na kompozycji, teorii muzyki, harmonii, kontrapunkcie, interpretacji, klarnecie, flecie, fortepianie, zespołach szkolnych. Urodziła się w 1981 roku i spędziła dzieciństwo w Harstad na północy Norwegii. Obecnie mieszka w Oslo w Norwegii.

UĢIS PRAULIŅŠ
Łotewski kompozytor urodzony w 1957 roku. Jego utwór chóralny Missa Rigensis (Riga Mass) został nagrany przez Chór Trinity College w Cambridge, Riga Cathedral Boys Choir, Youth Choir BALSIS i był wykonywany w kilku miejscach na świecie, m.in. w Kanadzie, Francji, Anglii.

STEFAN PRINS
po ukończeniu studiów inżynierskich Stefan Prins (Belgia, 1979) rozpoczął studia stacjonarne na fortepianie i kompozycji w Królewskim Konserwatorium Flamandzkim w Antwerpii w Belgii, gdzie uzyskał tytuł magistra kompozycji pod kierunkiem Luca Van Hove magna cum laude. Równolegle studiował „Technologia w muzyce” w Królewskim Konserwatorium w Brukseli pod kierunkiem Petera Swinnena, „Sonologię” w Królewskim Konserwatorium w Hadze (2004-2005; Holandia), „Filozofię kultury” i „Filozofię technologii” na Uniwersytet w Antwerpii. W 2012 roku Związek Belgijskich Dziennikarzy Muzycznych nadał mu tytuł „Młody Belgijski Muzyk Roku”, a w 2014 roku otrzymał nagrodę ISCM Young Composers Award. Wykonywanie muzyki improwizowanej jest ważną częścią muzycznej działalności Prins. Wraz z Thomasem Olbrechtsem i Joachimem Devillé był jednym z założycieli długoletniej kolekcji reFLEXible‚ zespołu, który skupia się wyłącznie na muzyce improwizowanej lub komponowanej błyskawicznie, często obejmującej taniec, performance, wideo, film, instalację.

DARIUSZ PRZYBYLSKI
kompozytor i organista urodzony w 1984 roku. Niezwykle płodny i wszechstronny twórca, autor ogromnej ilości kompozycji charakteryzującej się niezwykłą różnorodnością form. Przybylski zalicza do swoich nauczycieli kompozycji Marcina Błażewicza, Yorka Höllera, Krzysztofa Meyera i Wolfganda Rihma. Twórczość kompozytora obejmuje wiele gatunków – od utworów orkiestrowych przez opery, muzykę kameralną i solową, zarówno wokalną, jak i instrumentalną, a także muzykę filmową. Od 2008 Dariusz Przybylski jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

OLGA RAYEVA
urodzona w Moskwie kompozytorka studiowała w Centralnej Szkole Muzycznej, a następnie w Państwowym Konserwatorium im. Czajkowskiego. Już w trakcie studiów utwory Olgi Rayevy zaczęły być publicznie wykonywane (na Festiwalu „Moskiewska Jesień”, na Międzynarodowym Festiwalu „Moskwa-Nowoczesna”, na festiwalu „Alternatywa”) i docenione przez krytyków jako „opuściły głębokie wrażenie. „O samej kompozytorce mówiono, że ma „imponującą indywidualność” i jest „jednym z najbardziej utalentowanych rosyjskich artystów pokolenia”.

FAUSTO ROMITELLI
włoski kompozytor urodzony w roku 1963. Studiował kompozycję w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie, a następnie brał udział w kursach w Accademia Chigiana di Siena u Franco Donatoni oraz w Scuola Civica di Milano.
Romitelli odnosił sukcesy w licznych konkursach europejskich, a jego muzykę wykonywały takie zespoły jak Berg Orchestra na festiwalach takich jak Festival d’Automne (Paryż), Musica Nova Helsinki, Steirischer Herbst (Graz), Biennale w Wenecji czy Darmstädter Ferienkurse . Jego wizjonerska opera wideo An Index of Metals (2003) została uhonorowana Nagrodą Franco Abbiati włoskich krytyków muzycznych w 2004 roku.

IDIN SAMIMI MOFAKHAM
Muzyka irańskiego kompozytora/performera Idina Samami Mofakhama (*1982) jest głęboko zakorzeniona w tradycyjnej i regionalnej muzyce jego ojczyzny. Od 2015 roku rozwija własny język muzyczny w oparciu o średniowieczne perskie systemy strojenia, samą intonację i psychoakustykę.
Idin jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym Spectro Center for New Music od 2013 roku wraz z polską kompozytorką i dyrygentem Martyną Kosecką. Od 2015 roku jest współzałożycielem, członkiem zarządu i starszym kuratorem Teheran Contemporary Music Festival, jedynego międzynarodowego festiwalu muzycznego skupiającego się na muzyce współczesnej i eksperymentalnej w Iranie.
Od 2019 roku Idin jest doktorem nauk artystycznych w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo (Norwegia), gdzie prowadzi badania nad perskimi średniowiecznymi systemami strojenia i ich twórczym wykorzystaniem we współczesnej kompozycji.

KARLHEINZ STOCKHAUSEN
niemiecki kompozytor urodzony w roku 1928. Jeden z głównych przedstawicieli awangardy muzycznej. Współredaktor serii «Die Reihe», poświęconej muzyce serialnej. Był także kierownikiem grupy wykonującej tzw. live electronic music (muzyka elektroniczna na żywo), dyrygentem i reżyserem dźwięku nagrań własnych kompozycji; W swojej twórczości współtworzył m.in. zasady aleatoryzmu, muzyki serialnej, elektronicznej, przestrzenne, intuicyjnej (zawierzającej intuicji wykonawców-improwizatorów inspirowanych tekstami słownymi kompozytora), teatru instrumentalnego.

JACOB TER VELDHUIS
holenderski kompozytor „avant pop” JacobTV (Jacob ter Veldhuis, 1951) zaczynał jako muzyk rockowy i studiował kompozycję i muzykę elektroniczną u Luctora Ponse i Willema Frederika Bona w Konserwatorium Groningen. Otrzymał Nagrodę Kompozytorską Holandii w 1980 roku i stał się kompozytorem etatowym, który szybko wyrobił sobie sławę dzięki melodyjnym i efektownym kompozycjom. Prasa nazwała go „Jeffem Koonsem nowej muzyki”, a jego „coming-out” jako kompozytora muzyki ultra-tonalnej osiągnął punkt kulminacyjny dzięki wideo Oratorio Paradiso opartemu na Divina Commedia Dantego.

Tickets and passes:

Tickets and passes can be bought via https://festiwalneoarte.interticket.pl/ up to 30 minutes before concerts.

20 zł

normal

15 zł

reduced price

100 zł

7-days pass

75 zł

7-days pass - reduced price